
Kiedy PWA, a kiedy Aplikacja Mobilna w e-commerce?
Podczas tworzenia koncepcji nowej aplikacji mobilnej, pojawia się zawsze dużo pytań o koszty, zakres prac oraz o dobór technologii, która spełni nasze wymagania. Opowiem Ci dziś o dwóch podejściach budowy aplikacji mobilnych: PWA oraz aplikacji natywnej. Przedstawię zalety i wady każdej z nich, przeprowadzę Cię przez trudną ścieżkę wyboru, ale dzięki przejściu jej ze mną, poznasz odpowiedzi na swoje pytania, a moje doświadczenie pomoże Ci podjąć właściwą decyzję.
Dlaczego ważna jest aplikacja mobilna w eCommerce?
Aplikacja mobilna pozwala nam być w ciągłym kontakcie z naszymi klientami. Nie każdy kanał sprzedaży pozwala na to. Przede wszystkim aplikacje umożliwiają użytkownikom wyszukać podstawowe informacje o naszej firmie, takie jak godziny otwarcia, czy lokalizacji salonów/ sklepów stacjonarnych. Aplikacje dają nam możliwość rezerwacji miejsc na wydarzenia lub towarów w sklepie, pozwalają założyć konto, sprawdzić historię zamówień, czy też wziąć udział w programie lojalnościowym.
Powiadomienia push mogą być spersonalizowane dla konkretnej grupy odbiorców, np.: do grupy kobiet w przedziale wiekowym 30-40 lat, a zupełnie inne do mężczyzn w tej samej grupie wiekowej. Możemy też używać w aplikacjach geolokalizacji i powiadomić naszego klienta, że znajduje się blisko naszego sklepu stacjonarnego i jakimś benefitem go do niego zaprosić. Opcji interakcji z klientem jest naprawdę wiele, ale najważniejsze, że możemy być z nim w ciągłej komunikacji, ponieważ może mieć naszą aplikację na swoim telefonie, komputerze czy telewizorze.
Najważniejsze pierwsze wrażenie!
Czy wiesz, że według danych AppsFlyer blisko 30% użytkowników odinstalowuje nowe aplikacje na swoim telefonie w maksymalnie 30 dni od ich pobrania? Dlatego tak ważne jest pierwsze wrażenie. Musimy przygotować wartość z posiadania naszej aplikacji od samego zainstalowania jej na urządzeniu naszego klienta. Oto kilka najważniejszych punktów, jakie aplikacja mobilna musi spełniać:
- Łatwość użytkowania - UX, czyli „user experience design", to bardzo ważna część naszej aplikacji. Określa sposób, w jaki ułożone są w niej poszczególne elementy, ich intuicyjność i łatwość użycia. Ale więcej na temat doświadczeń użytkownika możesz przeczytać w artykule mojego kolegi z zespołu Moc design thinking w projektowaniu dla IT
- Stabilne rozwiązania - nasza aplikacja musi działać płynnie, nie może wyrzucać błędów, wyłączać się samoistnie, czy też zawieszać. To może irytować klienta do tego stopnia, że złość może odreagować brakiem zakupów w tym, czy innym kanale sprzedaży. Krótko mówiąc- może strzelić na nas foszka. Dlatego inwestując w aplikację upewnij się, że firma, która będzie ją realizować, posiada dział QA i w kontrakcie są zagwarantowane testy manualne oraz automatyczne.
- Szybkość działania - aplikacja musi działać szybko. Bardzo ważna zasada, jaką zalecam, to zasada 3 sekund. Czyli nasza aplikacja, każdy jej widok: strona logowania, rejestracji, katalog produktów, karta produktu, koszyk, itd., nie może ładować się dłużej niż 3 sekundy. Jeżeli nie zastosujemy się do tej zasady, część klientów może zrezygnować z zakupów.

Aplikacja mobilna rodzaje: PWA oraz aplikacja natywna
Są dwa typy aplikacji. Pierwszy z nich to PWA - Progressive Web App, czyli aplikacja progresywna. Ten typ doskonale dostosowuje się do wszystkich urządzeń mobilnych, telewizorów, desktopów, a wszystko dzięki temu, że działa za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Taką aplikację mamy możliwość dodać, wchodząc na adres url naszej aplikacji webowej i możemy ją wówczas wgrać do swojego urządzenia. Po dodaniu aplikacji do urządzenia mamy skrót. Wrażenia z użytkowania są jakby to była zwykła aplikacja mobilna, oczywiście jeśli zachowaliśmy dobre praktyki podczas prac UX.
PWA - zalety
- Aplikacje progresywne nie zajmują pamięci na urządzeniach użytkownika. Wykorzystywana jest tylko podręczna pamięć naszej przeglądarki internetowej, a ikona na ekranie głównym jest skrótem do aplikacji.
- Użytkownicy nie muszą się logować do Google Play albo App Store, aby zainstalować aplikacje (choć jeśli chcemy by tak było, Google Play umożliwia dodanie aplikacji typu PWA do swojego sklepu). Do instalacji wystarczy adres URL sklepu internetowego.
- Nie musimy wrzucać aplikacji do sklepów Apple i Google. Nie wymagana jest weryfikacja. Użytkownik, uruchamiając aplikacje zawsze ma ja w najnowszej wersji, jest wgrywana natychmiast.
- Oszczędność pieniędzy. Aplikacja PWA działa na Android, IOS oraz Web przez co piszemy jeden kod, a nie trzy: aplikacja Web, aplikacja na Android oraz aplikacja na IOS. Podsumowując - koszty w ogólnym rozrachunku będą znacząco mniejsze.
PWA - wady
- Nie wszystkie przeglądarki wspierają PWA. Na Android oraz desktop mamy wsparcie głównie w Google Chrome, a w IOS- Safari.
- PWA mocniej wyczerpują baterie niż aplikacje natywne, ponieważ przeglądarki internetowe są „energożerne"
- Brak zaufania niektórych klientów. Jeżeli nie ma aplikacji w sklepie Google albo Apple są w jego opinii niebezpieczne, co oczywiście jest nieprawdą.
- Duże różnice we wsparciu. Między Androidem, IOS - Apple dopiero od zeszłego roku zaczął wspierać oficjalnie PWA na swoich urządzeniach. Z miesiąca na miesiąc rozszerza swoje wsparcie. Natomiast Google Chrome na Android wspiera PWA praktycznie w 100%.
- Powiadomienia push na razie nie są wspierane przez urządzenia mobilne IOS. Słowo „na razie" jest kluczowe, ponieważ producent przeglądarki Safari potwierdził, że pracuje nad wsparciem tej funkcjonalności.
- Ograniczenia, jakie niesie ze sobą PWA to brak wsparcia przez niektóre przeglądarki takich funkcjonalności jak np. dostęp do aparatu w celu skanowania kodów QR, dostęp do lokalizacji. Pełną listę wsparcia na poszczególne przeglądarki i urządzenia znajdziesz pod tym linkiem.
Aplikacje natywne
Drugi typ aplikacji to aplikacje natywne. Tego typu aplikacje są pisane oddzielnie pod każdą platformę. W takim przypadku oddzielnie pracujemy nad aplikacją pod platformę Android i oddzielnie pod platformę IOS. Łatwo więc policzyć, że koszty tego rozwiązania są dużo wyższe niż PWA. Jednak te aplikacje wykorzystują 100% możliwości systemu operacyjnego, ponieważ są dokładnie pod niego napisane.
Aplikacje natywne- zalety
- Szybkość, ponieważ są napisane pod dedykowany system,
- Brak ograniczeń, ponieważ, aplikacje natywne mają dostęp do wszystkich modułów urządzenia: Kamera, Lokalizacja, NFC, żyroskop, kontakty,
- Bardzo wysokie bezpieczeństwo aplikacji, ponieważ przechodzą weryfikację w Google Play i App Store
Aplikacje natywne- wady
- Długi proces wdrażania nowych wersji aplikacji- za każdym razem aktualizacja aplikacji przechodzi weryfikację bezpieczeństwa, więc wgrywanie zmian zajmuje dużo czasu,
- Koszty, koszty, koszty- musi być oddzielnie napisana aplikacja na Android, IOS oraz Web,
- Zajmują pamięć telefonu oraz zużywają pamięć RAM. Ktoś kto ma pełną pamięć telefonu nie będzie miał możliwości jej zainstalowania.
Podsumowanie
Do porównania wziąłem dwie najpopularniejsze technologie: PWA oraz aplikacje Natywne. PWA ma swoje ograniczenia związane ze wsparciem przez przeglądarki internetowe, np. Push Notification, gdzie aplikacje natywne takich ograniczeń nie mają. Ale te ograniczenia to kwestia czasu, producenci przeglądarek internetowych pokazują w road mapach np. WebKit Features Status (Silnik przeglądarek Safari i Chrome) coraz to większe wsparcie dla PWA. Aplikacja typu PWA najlepiej sprawdzi się jako zamiennik aplikacji natywnej dla sklepu internetowego.
Aplikacja natywna daje nam najwięcej możliwości i jest najbardziej wydajna. Dodatkowo, jeżeli Twoja aplikacja mobilna ma mieć dostęp do kontaktów, danych biometrycznych lub ma korzystać z rozszerzonej rzeczywistości to będzie najlepszy wybór.
Jeśli chcesz rozwijać swój e-commerce musisz zadbać o komfort transakcji na urządzaniach mobilnych. Skontaktuj się z nami! Nasi eksperci doradzą najlepszy sposób na optymalizację Twojego e-commerce.