
Akeneo PIM - zaczynamy
Każdy system sklepu internetowego jest wyposażony w narzędzia pozwalające na dodawanie, edycję i usuwanie produktów. Możliwa jest ponadto ich kategoryzacja i tworzenie atrybutów definiujących różnego rodzaju produkty. Dlaczego warto więc rozpatrzyć wykorzystanie dedykowanego rozwiązania Akeneo PIM (Product Information Management)?
Dobrze zarządzana informacja o produktach jest kluczowym elementem składającym się na efektywny system e-commerce. Bez aktualnych opisów, kategoryzacji, zdjęć czy szeregu dodatkowych atrybutów trudno mówić o pełnej informacji o produktach dla klienta. Jak najlepsze opisanie dostępnego asortymentu może stanowić o przewadze na konkurencyjnym rynku.
Czym jest Akeneo PIM?
Wyobraź sobie osobę, która będzie Twoją prawą ręką. Która wyręczy Cię w żmudnych zadaniach, jak wprawadzanie tysięcy opisów produktów w sklepie. Ale i załatwi za Ciebie te nieprawdopodobnie trudne zadania, jak integracje z innymi systemami. Wie wszystko o wszystkich i jest w stanie przekazać informacje w w odpowiednim miejscu, w odpowiednim czasie, realizując Twój cel. Najlepiej biznesowy.
Akeneo PIM , kłania się, do usług Twojego e-biznesu. To kompleksowe oprogramowanie stworzone specjalnie dla profesjonalistów ds. marketingu, sprzedaży i e-commerce, którzy potrzebują skutecznego sposobu zarządzania danymi produktowymi. PIM pozwala firmom gromadzić, uporządkować i udostępniać wszelkie informacje dotyczące produktów w jednym miejscu. Dzięki temu każdy użytkownik może łatwo znaleźć potrzebne dane i korzystać z nich w swojej pracy. Centralizacja danych, spójność informacji i automatyzacji procesów optymalizuje działania marketingowe i sprzedażowe. Dzięki temu Twoje wielokanałowe działania online przynoszą lepsze rezultaty.
Co zyskujemy przez Akeneo PIM?
Wśród zalet systemu Akeneo PIM warto wymienić przede wszystkim:
- zarządzanie ofertą produktową przeznaczoną na różne kanały sprzedaży z jednego miejsca;
- elastyczny sposób opisu produktów z wykorzystaniem 23 różnych rodzajów atrybutów, grup atrybutów, rodzin oraz kategorii;
- łatwe tworzenie wersji opisów produktów na różne kanały sprzedaży i w różnych językach;
- możliwość podziału pracy pomiędzy różne osoby i działy (logistyka, marketing) i tworzenia zadań edycji produktów dla dedykowanych zasobów w firmie;
- ziarnisty system uprawnień pozwalający na ograniczenie widoczności produktów, a nawet konkretnych atrybutów;
- elastyczne definicje eksportów i importów z wykorzystaniem formatu CSV i XLSX
- większa wydajność - rozwiązanie dedykowane jedynie przetwarzaniu danych o produktach;
- elastyczna integracja z innymi systemami z wykorzystaniem wydajnego API (REST oraz Event);
- możliwość tworzenia automatycznych reguł - automatyczne generowanie wartości atrybutów;
- zaawansowany system zarządzania plikami binarnymi oraz ich automatyczne przypisywanie do produktów z wykorzystaniem reguł;
- możliwość definiowania różnych rodzajów relacji między produktami;
- system zarządzania danymi powiązanymi z produktami (Reference Entities) - przechowywanie danych o producentach, składnikach produktów, tabelach rozmiarów
- narzędzia do oceny jakości wprowadzonych danych i ich kompletności
Model wdrożeniowy
W zależności od potrzeb możemy zdecydować się na jedną z opcji wdrożenia Akeneo: Community, Flexibility oraz SaaS (Growth lub Serenity). Pierwsza wersja jest dostępna za darmo i ma ograniczoną funkcjonalność w stosunku do wersji płatnych. Wersje Enterprise (Flexibility oraz Serenity) dysponują najszerszą funkcjonalnością, przy czym Serenity dostępne jest w modelu SaaS a Flexibility jako PaaS.
Oznacza to, że w przypadku Serenity po stronie Akeneo jest zapewnienie nam kompletnego środowiska pracy wraz z systemem, dbanie o jego stabilności oraz aktualizacje. System jest zamknięty w tym wypadku na jakiekolwiek modyfikacje – jeśli wystarczy nam udostępniana domyślnie funkcjonalność i chcemy w całości korzystać z oprogramowania PIM w modelu usługowym jest to rozwiązanie optymalne.
Większa elastyczność Akeneo
Jeśli nasz projekt wymaga jednak większej elastyczności i dostosowania do potrzeb to możemy wykorzystać wersję (nomen omen ;-) Flexibility. W tym wypadku możliwe jest dodawanie własnych lub zewnętrznych modułów do kodu a także dostęp do serwera z zainstalowanym Akeneo. W tym modelu możliwy jest hosting systemu po stronie Akeneo lub we własnej infrastrukturze.
Wersja darmowa – Community może być zainstalowana na własnym serwerze i także dowolnie modyfikowana – Akeneo napisane jest w języku PHP z wykorzystaniem frameworku Symfony. Do rozwoju i utrzymania tej wersji będzie więc potrzebne wsparcie deweloperów.

Różnice funkcjonalne
Nie wszystkie wspomniane możliwości Akeneo są dostępne niestety dla szerokiej publiczności wersji Community.
Najważniejszą różnicą jest obsługa zaawansowanych uprawnień na poziomie kategorii, kanałów produktów, a także grup atrybutów. Za darmo nie skorzystamy także z mechanizmu workflow pozwalającego na określenie ścieżki akceptacji opisów produktów. Sprawdza się on w sytuacji, gdy chcemy, aby praca osób odpowiedzialnych za tworzenie opisów produktów podlegała weryfikacji. W wersji Enterprise możemy wykorzystać ponadto funkcjonalność publikowania produktów, która „zamraża" opis produktu na określonej wersji. W systemie nadal możemy kontynuować edycję opisu produktu, ale w API możemy zdecydować się na pobieranie tylko tych produktów, które są opublikowane.
Kolejnym elementem dostępnym tylko w wersjach płatnych jest mechanizm elastycznie definiowanych eksportów a w niedalekiej przyszłości także importów. Użytkownicy wersji komercyjnej mają także do dyspozycji zbiór syntetycznych wskaźników pozwalających na ocenę jakości danych o produktach.
Użytkownicy Akeneo w wersji Enterprise skorzystają także z rozbudowanego systemu zarządzania mediami (Asset Manager), a także możliwości tworzenia zawartości powiązanej z produktami (Reference Entities). W ramach ekosystemu Akeneo dostępne są także narzędzia OnBoarded oraz Syndication.

Te oraz inne różnice opiszemy szczegółowo wkrótce w serii artykułów na temat Akeneo PIM, które pojawią się na tym blogu. W serii materiałów podzielimy się naszymi doświadczeniami z szeregu przeprowadzonych wdrożeń różnych wersji systemu Akeneo i zwrócimy uwagę na najlepsze z naszego punktu widzenia praktyki. Zwrócimy także uwagę na najczęstsze problemy, z którymi się spotkaliśmy i przedstawimy ich rozwiązania – zarówno funkcjonalne jak i techniczne.
Akeneo PIM to potężne narzędzie, które może znacząco ułatwić zarządzanie informacjami o produktach w Twojej firmie. Dzięki centralizacji danych, spójności informacji i automatyzacji procesów, możesz zoptymalizować swoje działania marketingowe i sprzedażowe, przynosząc lepsze rezultaty. Zacznij korzystać z Akeneo PIM już dziś i dołącz do grona firm, które skutecznie zarządzają swoimi produktami!
Jeśli potrzebują Państwo wsparcia w zakresie wyboru i wdrożenia systemu PIM, prosimy o kontakt z Monogo. Z przyjemnością porozmawiamy o nowych wyzwaniach związanych z optymalizacją zarządzania produktami i wspólnie z Państwem poszukamy najlepszych rozwiązań.