
6 najważniejszych aspektów wyboru silnika e-commerce
Sprzedaż Twoich produktów online praktycznie w każdej branży to w dzisiejszych czasach nieodzowny element prowadzenia biznesu. Jednym z pierwszych kroków, jakie musisz podjąć by rozpocząć sprzedaż internetową jest wybór platformy. Jakie są najważniejsze aspekty wyboru silnika e-commerce? Zapraszam do lektury.
Od 16 lat współpracuję z firmami, które wchodzą w e-commerce lub go modernizują. Handel w Internecie jest interesującym kierunkiem dla firm, ponieważ z roku na rok rośnie. Raport "E-commerce w Polsce 2023" pokazuje, że aż 79% internautów kupuje online. Również dzięki wyśmienitym rozwiązaniom logistycznym i systemowym, z łatwością można wyjść ze swoją ofertą na rynki zagraniczne. I wcale nie oznacza to, że trzeba mieć magazyny w każdym kraju. Jednak wszystko zaczyna się od dobrych decyzji, które nie zablokują możliwości rozwoju w przyszłości.Jeśli posiadasz już e-commerce, ale masz poczucie, że w jakimś miejscu jesteś zablokowany, to też nic straconego. Wręcz przeciwnie! Może to właśnie dobry moment na modernizację! W serii artykułów przejdziemy wspólnie przez różne zagadnienia dotyczące handlu w Internecie. Dzisiaj skupimy się na doborze odpowiedniego dla Twojego biznesu silnika e-commerce. Zacznijmy od budżetu.

6 najważniejszych aspektów wyboru silnika e-commerce dla sklepu internetowego.
Budżet
Wiadome jest, że wszystko kosztuje. Również wdrożenie nowego silnika e-commerce będzie wymagało budżetu. Dobrze zaplanowany budżet powinien zawierać nie tylko koszty zewnętrzne, ale również informację ile firma wyda na zasoby i materiały wewnętrznie.
Oprócz tego na tym etapie, przed podjęciem decyzji należy również spojrzeć na koszty utrzymania i wsparcia platformy po wdrożeniu. Mówię tutaj o tym, jaki będzie OPEX. Niezależnie od wybranego silnika e-commerce, część kosztów będzie podobna, ale część z nich będzie uzależniona od tego co wybierzesz.
Projekty, które kończą się finalnie sukcesem, mają również tendencję do tego żeby spojrzeć dalej w przyszłość. Jak potrafi ewoluować e-commerce i co może być potrzebne Twojej organizacji w przyszłości? Spojrzenie pod tym kątem na platformę, może oznaczać, że najwięcej punktów nie zbierze najtańsza, ale ta, która ma ciągłe wsparcie od producenta i podąża za trendami lub wręcz je wyznacza.
Chcę powiedzieć, że nie zawsze najtańsze rozwiązania powinny mieć pierwszeństwo. Dynamika w e-commerce jest tak duża, że już po kilkunastu miesiącach może się okazać, że ograniczenia silnika staną się realnym zagrożeniem dla rozwoju biznesu. Dlatego warto skonsultować decyzję z doświadczonym partnerem od wdrożeń e-commerce. Ale nie takim, który tylko wykonuje prace techniczne. Tutaj potrzeba partnera biznesowego.

Podsumowując:
1. Przy wyborze silnika e-commerce zwróć uwagę na koszty zewnętrzne (wdrożenia e-commerce, dostawcy/dostawców), ale również wewnętrzne.
2. Poproś wybranego lub wybranych partnerów wdrożeniowych, o oszacowanie kosztów utrzymania (OPEX) platformy.
3. Nie kieruj się jedynie ceną, a wartością jaką daje dany silnik / platforma. I jak zabezpiecza Twój biznes na przyszłość, kiedy będzie się rozwijał i rósł.
Skalowalność
Temat rzeka i pojęcie używane bardzo często, ale co tak naprawdę oznacza?
Są dwa główne aspekty realnej skalowalności, które mają znaczenie:
1. Skalowalność techniczna, lub inaczej mówiąc pojemność. Mówię tutaj o możliwościach przyjmowania dużych ilości zamówień, produktów, klientów i ruchu. Nawet nieoczekiwanego zwiększenia, np podczas kampanii reklamowej, która bardzo dobrze będzie zadziała.
2. Skalowalność biznesowa, lub inaczej mówiąc, elastyczność, która zapewni możliwości rozwoju i integracji w przyszłości. Nie zablokuje Ci biznesu, przez kiepską architekturę. Albo po jakimś czasie dostosowywania do potrzeb biznesu zwyczajnie zacznie działać tak wolno, że albo nie da się jej dalej rozwijać, albo będzie działać tak, że nikt nie będzie chciał przez nią kupować.
W obu tych przypadkach platforma ecommerce lub silnik powinien rosnąć wraz ze wzrostem biznesu.

Podsumowując:
1. Skalowalność platformy teraz może nie mieć kluczowego znaczenia, ale wraz ze wzrostem biznesu, może się okazać poważną przeszkodą na drodze do kolejnych celów biznesowych.
2. Warto zwrócić uwagę na architekturę platformy, tak aby wybór nie staną w przyszłości na przeszkodzie w rozwoju. Nie tylko wielkości biznesu, ale też możliwości wprowadzania zmian do platformy / silnika e-commerce.
Narzędzia Marketingowe
Możliwości interakcji z klientami, możliwości silnika promocji, newslettery, personalizacja, visual merchandiser, wirtualne kategorie itd itd. Można by wymieniać bardzo długo, ale nie o to chodzi. To co jest istotne to potrzeby i plany marketingowe teraz i ich zmiana w czasie.
Wybór silnika e-commerce, który ma bogaty zestaw narzędzi dla marketingu jest kluczowy. Bo wykorzystanie tych narzędzi w sposób kreatywny z pewnością wyróżni Cię na tle konkurencji.
Temat jest bardzo szeroki, ale spróbujmy przyjrzeć mu się ze strony ścieżki wzrostu klienta tzn Customer Journey. Przyjmijmy założenie, że klient nigdy nie słyszał o Twojej marce. W pewnym momencie natknie się na reklamę w internecie, sieci społecznościowej, albo nawet na spotkaniu rodzinnym usłyszy od kuzyna, że taka firma, robi niezłe produkty.
Następuje pierwsza interakcja z Twoim sklepem. Pierwsze wrażenie ma znaczenie. Strona działa szybko (tak przynajmniej powinno być - a to też zależy od silnika e-commerce). Wyszukiwarka prędko zwraca wyniki. Trafne wyniki. Strona kategorii jest ułożona zgodnie z logiką Twojego działu marketingu. Na karcie produktu (która jest zbudowana w nowoczesny sposób, z dobrymi opisami i piękną galerią zdjęć), znajdują się nie tylko podstawowe informacje, ale również opinie, oceny i produkty powiązane. Zakupu jeszcze nie dokona. Zrobi to później.
Klient wchodzi następnym razem na sklep. Strona główna jest jakby dopasowana do niego. Bo sklep pamięta co klient przeglądał ostatnio. Banery odzwierciedlają to czym klient jest zainteresowany. Teraz znalezienie produktu jest banalnie proste. W zasadzie wymarzone produkty chodzą za klientem.
Dodanie do koszyka i proces zakupowy jest prosty i przyjemny. Płatność również. Na koniec procesu podziękowania i od razu powiadomienia, że na skrzynce znajdą się już maile dotyczące zamówienia.
W kolejnych dniach do klienta spływa różna komunikacja świadcząca o tym, że jest on zaopiekowany. Jednak coś chce dopytać. Dzwoni do Ciebie na obsługę klienta. Szybko osoba po drugiej stronie słuchawki odnajduje zamówienie, udziela precyzyjnych informacji. Klient szczęśliwy czeka na paczkę. Po odbiorze jej od kuriera dostaje natychmiast prośbę o opinię. Jego odczucia z procesu zakupowego. Daje tę opinię. Za kilka dni znowu maile jest poproszony o opinię o produkcie. Zadowolony z jakości samego towaru i obsługi chętnie daje 5 gwiazdek.
Nie wiem jak dla Ciebie, ale dla mnie wspaniale. Jednak jest tutaj haczyk. Nie wszystkie platformy z łatwością pozwolą skupić się na ścieżkę klienta (customer journey). Będą rozpraszać, niedziałającym tym i innym mechanizmem. Zamiast skupiać się na pracy i dopieszczaniu klienta, trzeba będzie rozmawiać z zespołem technicznym i opisywać błędy.
Nie tędy droga. Nie tędy…
Dostępność narzędzi marketingowych jest czymś co odróżnia dobrze prosperujące sklepy od tych, które mają trudności. Nie mówię, że wszystkie narzędzia do personalizacji, email marketingu itd powinny być wbudowane. Celem jest dobór silnika e-commerce, który w prosty i pewny sposób się łączy się z innymi narzędziami. Tak, aby nie myśleć o tym czy teraz zadziała. Tylko, aby być tego pewnym i skupić się na kliencie. To zawsze się opłaca.

Podsumowując:
1. Nie wszystkie potrzebne narzędzia marketingowe silnik e-commerce musi mieć wbudowane. Ale te które ma działają stabilnie, a do reszty powinna być możliwość połączenia się. Łatwego połączenia się.
2. Platforma e-commerce w Twojej firmie powinna działać stabilnie, aby poszczególne działy, które będą na niej pracowały mogły skupić się na swoich zadaniach, a nie zgłaszaniu błędów. Warto mieć na uwadze, że część sukcesu zależy od dobrego dostawcy. Wybór firmy przez pryzmat jej doświadczenia jest kluczowy. Warto porozmawiać z firmami, które mają u niego projekty. W Monogo my zawsze proponujemy możliwość porozmawiania z naszymi Partnerami. Oni najlepiej powiedzą jak się pracuje z nami. A robimy to bo jedną z naszych wartości jest transparentność.
3. Dostępne narzędzia trzeba kreatywnie wykorzystywać. Aby to robić Twój zespół powinien zostać przeszkolony. Ale nie tak, żeby tylko szkolenie się odbyło. Dostawca powinien nauczyć ludzi pracować z nowymi narzędziami.
Integracje
Tematu integracji dotykałem już kilka razy. Bo w zasadzie aktualnie, nie ma sklepu internetowego bez integracji. Ba, nawet więcej! Nie ma strony internetowej bez integracji.
Uwaga teraz będzie odrobinę technicznie. Silnik sklepu internetowego powinien mieć możliwość łączenia się z innymi systemami poprzez np API. Oprócz tego może mieć integracji natywne i out of the box.
Integracje natywne to takie, gdzie za pomocą rozszerzenia możesz uzyskać efekt połączenia Twojego sklepu internetowego z 3rd party. Z dostawcą zewnętrznym.
Integracje out of the box, to wszystko z czym łączy się platforma e-commerce i jest dostarczane w pakiecie/ w paczce / od producenta/ w pudełku. Ważne, żeby out of the box silnik sklepu internetowego dawał możliwość połączenia się ze standardowymi narzędziami analitycznymi i marketingowymi. Natomiast integracje natywne jeśli występują do operatorów logistycznych, bramek płatności i pozostałych narzędzi marketingowych to spokojnie wystarczy.
A wspomniane wcześniej API przyda się, jeśli ktoś z zewnątrz będzie potrzebował nadawać do Twojego sklepu informacje. Dobrym przykładem może być wymiana informacji o zamówieniu - np status zamówienia. Często spotyka się, że te dane przychodzą przez API lub pliki płaskie. Ale nie wchodźmy już w szczegóły. Twój dział IT powinien dokładnie wiedzieć co jest potrzebne do sprawnej integracji.
Ostatnią sprawą wartą poruszenia w obszarze integracji jest personalizacja. Raczej ciężko dostać platformę, która ma to wbudowane. Może drobne elementy. Raczej trzeba przygotować się do tego, że silnik personalizacji i CDP (Consumer Data Platform) będzie na zewnątrz. Więcej na ten temat przeczytasz na naszym blogu w artykule: Siła personalizacji w e-commerce.
Dla przykładu Adobe Commerce (Magento) ma ścisłą integrację z narzędziami Adobe Experience Cloud. A tam jest wszystko, personalizacja, kampanie, CDP, analityka itd. Taka ścisła i prosta integracja może okazać się zbawienna. Bo szybko można ze sobą połączyć cały ekosystem i wdrażać personalizację dla klientów. A oni się odwdzięczą. Równie szybko. Robiąc często zakupy.

Podsumowując:
1. Silnik e-commerce powinien mieć łatwą możliwość łączenia się z innymi narzędziami i systemami. Najpopularniejsze metody to: API, integracje natywne i to co jest dostarczone przez producenta w pudełku silnika sklepu internetowego.
2. Przy wyborze warto zwrócić uwagę na opinię działu IT. Wymiana informacji z systemami ERP lub WMS będzie kluczowa. Warto, żeby ten obszar został załatwiony bez problemów i działał stabilnie.
3. Rekomenduję rozejrzeć się jakie inne narzędzia dostarcza producent silnika sklepu internetowego, jeśli jakiekolwiek inne oferuje. Kupując więcej narzędzi od jednego producenta, można liczyć na rabaty i lepszą integrację w obszarze całego ekosystemu. A to znowu ułatwia życie i pozwala skupić się na pozyskiwaniu klienta i jego obsłudze.
Dostępność specjalistów
Wyobraźmy sobie sytuację. Masz dostawcę. Współpraca układa się dobrze. Ale nie wiesz, czy dostawca nie zostanie kupiony. Nie wiesz czy za rogiem nie czekają jakieś perturbacje, które doprowadzą do tego, że trzeba będzie go zmienić. Wydaje się, że to scenariusz mało prawdopodobny? To posłuchaj tego.
Przez ostatnie 3 lata w Monogo 70% projektów, do których dołączyliśmy jako wiodący dostawcy to były projekty przejęte po innych firmach. Powody były różne, ale takie rzeczy się zdarzają. Lepiej być na to przygotowanym. Warto sprawdzić jakich innych partnerów wspierających wybrany silnik sklepu internetowego znajdziesz na rynku. Hipotetycznie nawet.
Dodatkowo rekomenduję upewnić się jak zdrowa i aktywna jest społeczność danego silnika e-commerce. Dla przykładu Adobe Commerce ma nie tylko ultra aktywną społeczność, ale również producent bardzo dba o partnerów. Cyklicznie odbywają się spotkania z nami, takie jak to Warszawie. Więcej o spotkaniu przeczytasz tutaj Adobe x Monogo, relacja z Adobe Day Aktywna i żywa społeczność zapewnia również ciągły feedback do producenta. Co dodać, co zmienić, czego oczekują klienci itd itd? Ma to naprawdę duże znaczenie.

Podsumowując:
1. Wybierając silnik, zobacz kto może przeprowadzić wdrożenie sklepu internetowego, świadczyć wsparcie po wdrożeniu (Application Support), ale też alternatywnie, czy są inne opcje na rynku, które mogą Ci odpowiadać.
2. Wybierając system sklepu internetowego, warto zwrócić uwagę na to jak silna jest społeczność. Jak społeczność jest wspierana przez producenta.
3. Wybór specjalistów do wdrożenia i utrzymania nie jest łatwy. Potwierdzają to nasze statystyki. Firma dostawcy, która wdrożyła i opiera się na wartościach jest potencjalnie dobrym kierunkiem na początek.
Świadomość potrzeb i tego co oferuje silnik w wersji pudełkowej
Każda firma ma swoje potrzeby. Każda firma ma też coś unikalnego. Swoistą przewagę konkurencyjną. Dobrze by było na platformie e-commerce mieć tę przewagę. Żeby przyciągać klientów i przekonywać ich do zakupów. Jeśli chodzi o platformę, na początek nie musi ona mieć wszystkiego co się chciałoby mieć. Obserwując firmy, które osiągają sukcesy w e-commerce, dochodzę do takiego wniosku.
Dlatego często, proponujemy w Monogo platformę, która zapewni dużo przestrzeni na rozwój. I rekomendujemy podział produktu (jakim jest projekt ekosystem e-commerce) na logiczne części. Zaczynamy od pełni funkcjonalnej i uzbrojonej w niezbędne funkcje platformy. A z czasem rozwijamy ją, dodając nowe Service Packi. Które zwiększają ilość dostępnych funkcji.
W ten sposób implementujemy platformy operte o Adobe Commerce i Shopware.
Dobrze mieć na uwadze, że nowy system, to też coś zupełnie nowego dla Twojego zespołu. A zespół potrzebuje czasu, żeby nauczyć się z nią pracować. No chyba, że wybrana platforma jest bardzo dobrze znana ludziom przy niej pracującym. Lecz często się zdarza, że tak nie jest.
Najważniejsze, jest, żeby zacząć sprzedawać. Zacząć budować bazę klientów. Albo usunąć blokadę w postaci systemu, który nie daje możliwości rozwoju.
Dzięki podziałowi na etapy, nie będzie potrzebny ogromny budżet na początek. Sam projekt będzie również krótszy. Co sprawi, że szybciej Twoi klienci będą mogli zacząć kupować na nowej platformie sklepu internetowego.
Kończąc chcę Ci podziękować, że dotarłeś do samego końca. Liczę, że artykuł jest dla Ciebie wartościowy. Napisz do mnie na adres [email protected], chętnie odpowiem na Twoje pytania.