Online czy offline? Jak klienci planują świąteczne zakupy? Monogo E-commerce New, numer 47
Klienci jak co roku, będą kupowali dużo w okresie świątecznym. W zasadzie już jesteśmy w trakcie zwiększonego ruchu w e-commerce. Do tego wszyscy się przyzwyczailiśmy. Jednak inaczej niż w latach poprzednich, klienci zmniejszą ilość sklepów, w których zrobią zakupy.
Sezon świąteczny to czas, kiedy my, jako dostawca oprogramowania w wielu sklepach mamy tak zwany freeze. Od połowy października, a już w większości przypadków od listopada, nie wypuszczamy aktualizacji na środowiska produkcyjne. Dzieje się tak, ponieważ firmy nie chcą dodatkowego ryzyka, podczas gdy mają więcej ruchu i konwersji. Co do tej pory zostało wdrożone będzie do początku nowego roku. Reszta zostanie wdrożona dopiero w styczniu.
Jak zmieniają się preferencje klientów w okresie świątecznym w 2023 roku?
Badanie przeprowadzone na grupie reprezentującej przeszło 200 milionów klientów, wskazuje kilka istotnych zmian względem poprzednich lat. Zanim jednak przejdę do szczegółów, warto wspomnieć o kończącym się wzroście pandemicznym. Koronawirus i lockdown doprowadził do niewyobrażalnych wzrostów w e-commerce. Jednak ten czas jest już za nami i obserwujemy stabilizację. Stabilizację nie tylko we wzrostach sprzedaży internetowej, ale również powrót do normalnych zachowań klientów.
Po pierwsze 90% klientów zamierza kupować w sklepach stacjonarnych. Nie oznacza to, że nie będą kupowali w Internecie. Wręcz przeciwnie. 75% ankietowanych zamierza zaopatrzeć się na święta również online. To oznacza, że konsumenci będą kupowali w wielu miejscach. Tak też było w 2022 roku. Jednak w tym roku nastąpi konsolidacja. Średnio ankietowani powiedzieli, że zakupów dokonają w 2.4 sklepów. To znaczący spadek względem 2022 roku, gdzie średnio wybrali 3.4 dostawcy towarów i usług.
Czego oczekują klienci od sprzedających?
Spośród wielu oczekiwań jakie mają konsumenci, jest kilka, które zaczynają się powtarzać i można im sprostać w dosyć łatwy sposób. Dla klientów, szczególnie w okresie, gdzie ciężko czasem przewidzieć dostawy, szybkość obsługi, dostępność towaru i czas jaki trzeba poświęcić na zakupy będą stanowić istotny czynnik wpływający na konwersję. Gdzie w tym wszystkim cena?
Cena jest jak zawsze istotnym elementem decyzji zakupowych. Szczególnie teraz, kiedy jesteśmy w okresie inflacji. Jednak kiedy mamy na szali braki w święta, cena zaczyna mieć mniejsze znaczenie.
Klienci oczekują konkretnych metod płatności. Karty płatnicze, płatność za pobraniem, szybki przelew lub stale rosnąca metoda płatność buy now pay later. Wyposażenie sklepu internetowego w metody płatności, które są oczekiwane przez klientów z pewnością ułatwi im podjęcie decyzji o zakupie w Twoim sklepie. Używając elastycznego i popularnego silnika sklepu, takiego jak Magento, możliwe, że nawet nie będzie potrzeba robić specjalnego projektu wdrożeniowego. Z tego względu, że Magento posiada bardzo bogaty katalog wtyczek, prawdopodobnie wystarczy zainstalować i skonfigurować odpowiednią.
Drugą sprawą, która jest istotna dla kupujących jest czas. Czas kiedy zaczynają zakupy. Ten moment startu ciągle się przesuwa i według ankietowanych, część z nich zaczęła już w sierpniu. To znaczy, że biznesowo pewne promocje możesz już konfigurować dużo wcześniej, bo pod koniec 3ciego kwartału. 79% zamierzało wcześniej zacząć zakupy świąteczne, a 51% robi to ze względu na pierwsze przedświąteczne promocje.
Co będzie najchętniej kupowane?
Spośród całego dostępnego asortymentu, 63% ankietowanych odpowiedziało, że kupi karty podarunkowe. Ubrania i obuwie są na drugim miejscu z wynikiem 56%, dalej zabawki i gry (49%). 45% będzie kupowało jedzenie, a elektronika padła w 41% przypadków.
Warto wspomnieć, że online vs offline rozkłada się mniej więcej tak samo (41% vs 42%), a click & collect zostanie wybrane przez mniej więcej 17%.
Podsumowanie
Klienci powracają do przed pandemicznych zwyczajów kupowanie, jeśli chodzi o podział online vs offline. Jednak zakupy będą robić w mniejszej ilości sklepów.
Oprócz ceny i wczesnych promocji, warto zwrócić uwagę na dostępne metody płatności, dostaw i ogólny czas potrzebny klientom na dokonanie zamówienia. Te aspekty można w miarę prosto załatwić jeśli wykorzystuje się elastyczny silnik e-commerce. Łatwość poruszania się po sklepie jest już tematem UXowym, który również warto zaadresować szybciej niż później.
Trzymam kciuki, za wszystkich sprzedających w tym intensywnym okresie. Produkty Monogo, które mogą pomóc przetrwać black friday i cały okres aż do świąt to: Monogo Cloud, Adobe Commerce B2C, UX, AI Media Optimisation.