Benefity Marketing Automation w E-commerce, Monogo E-commerce News, numer 41
Definicja
Zacznijmy od tego czym jest content marketing automation w e-commerce. Pojęcie to odnosi się do użycia narzędzi technologicznych w procesie optymalizacji różnych aspektów procesu tworzenia i dystrybucji treści. W skrócie, wpinamy różne narzędzia, żeby automatyzować części procesu obsługi klienta.
Dlaczego to jest ważne?
Wszystko co wymaga pracy manualnej, którą wykonuje człowiek (nawet nie wiem czy nie człowiek może taką wykonywać…), pochłania również czas. A czas jest kluczowy, bo oprócz oczywistego kosztu jest jeszcze coś, co w mojej ocenie jest ważniejsze. Zmieścić się w terminie. W przypadku content marketingu, wysłanie wiadomości do klienta w odpowiednim momencie jest kluczowe. Bo oferta, która dotrze do niego za późno, nie wygeneruje sprzedaży. Dlatego do obsługi klienta, który przegląda Twój sklep w dogodnej dla siebie porze, a nie wtedy kiedy pracujesz, potrzeba narzędzi automatyzujących części całego procesu obsługi.
W gruncie rzeczy mamy do czynienia z czterema głównymi filarami content marketingu w e-commerce, które wymagają uwagi.
- Przygotowanie treści
- Dystrybucja treści
- Personalizacja
- Analityka
Każdy z tych obszarów może być w części zautomatyzowany. Tak, w części, bo pełna automatyzacja nie ma sensu. Udział człowieka, przynajmniej na tym etapie rozwoju technologii jest konieczny.
Żeby się upewnić potrzebujesz zobaczyć cyfry? Żaden problem. Badania przeprowadzone przez Shopify mówią, że około 20% klientów klika w maila wysłanego po porzuconym koszyku, a 11% dokonuje zakupu. Sprawdź ile u Ciebie może być warte te 11% porzuconych koszyków. Założę się, że warto się temu przyjrzeć.
Od czego zacząć?
W zależności od tego gdzie znajduje się Twoja automatyzacja content marketingu, zawsze zalecam metodę małych kroków. Jeśli jesteś na początku drogi, wtedy zacznij od wysłania maila powitalnego do swoich klientów. Wysyłaj z oprogramowania, które pozwala na śledzenie kliknięć. Będziesz wtedy wiedział jaką skuteczność mają Twoje treści. Po jakimś czasie możesz użyć funkcji testów A/B i przygotować kilka wersji tego maila, żeby sprawdzić jak dużo ludzi klika w którą wersję.
Następne kroki są uzależnione od Twojego biznesu i istniejących procesów. No i firmy wdrożeniowej. Bo wdrażanie narzędzi tej klasy wymaga doświadczonego partnera. Chociaż jest koniecznością w dzisiejszych realiach, nie zalecam samodzielnego wdrażania. Tym sposobem unikniesz wielu problemów, które prawdopodobnie firma wdrożeniowa już przechodziła.
Najlepsze oprogramowanie do automatyzacji content marketingu w e-commerce
Krótka odpowiedź brzmi, nie ma jednego narzędzia, które można by powiedzieć, że jest najlepsze. Wszystkie obszary biznesu e-commerce, są tak szerokie, że firmy, które skupiają się na wąskim obszarze zawsze będą oferowały w swoim oprogramowaniu więcej opcji i możliwości, bo robią tylko tę jedną rzecz.
Zacznę od tego, że podam Ci przykłady narzędzi, z jakimi miałem styczność w swojej pracy. Oczywiście to jest subiektywna lista, więc w Twoim przypadku może ona wyglądać inaczej. Chcę dać Ci punkt startowy, od którego będziesz mógł poprowadzić proces selekcji najlepszego dla swojej organizacji oprogramowania.
Silnik e-commerce to tylko Adobe Commerce (Magento). Oferuje wersję darmową i płatną. To bardzo dojrzałe oprogramowanie, które ma nie tylko wiele opcji, ale również ma za sobą giganta, który żyje z oprogramowania. To zapewnia poczucie bezpieczeństwa, że Magento nie zniknie z rynku. Adobe Commerce ma jeszcze jedną ogromną zaletę, która na początku może być niezauważana. To część pakietu Adobe Experience Cloud. Zestawu narzędzi, które umożliwiają automatyzację wielu procesów w e-commerce. Najlepszym przykładem jest personalizacja. Pomimo pewnej ceny, którą trzeba zapłacić za licencję, z Adobe nie można się pomylić.
CRM, to kolejny klocek, który jest lub może być dla Ciebie istotny. W Monogo używamy Zoho CRM. To, znowu, dojrzałe narzędzie umożliwiające automatyzację procesów, bez potrzeby angażowania IT. Czy sprawdzi się w B2C? Oczywiście, ponieważ posiada sporo opcji do obsługi BOK, reklamacji, ofertowania i segmentacji.
Kampanie oraz marketing automation (email, SMS itd). Kiedy klient już jest, można zacząć się z nim komunikować. Wspomniane wcześniej Adobe Experience Cloud oferuje kilka programów, które zaopiekują się tym obszarem. Jeśli natomiast chcesz spojrzeć w inną stronę, to również Zoho daje taką możliwość. Oprócz tego są jeszcze inne opcje takie jak, mailchimp lub hubspot.
Jak myślimy o analityce pierwsze co przychodzi nam do głowy to Google Analytics. Jednak to nie jedyna opcja jaką mamy. Bo jest jeszcze Adobe Analytics. Co prawda płatny od początku, ale dający ogromne możliwości automatyzacji, ze względu na wykorzystanie Adobe Sensei (AI od Adobe). To również największy konkurent Google Analytics.
Tworzenie i dystrybucja treści. Za tworzenie odpowiadają systemy klasy CMS (Content Management System). Na początek sprawdzi się darmowy wordpress, ale z czasem, będzie to spore ograniczenie. Lepiej wybrać już na początek coś co pozwoli na tworzenie i dystrybucję treści do różnych kanałów. W Monogo postawiliśmy na dwa rozwiązania. Builder.io i Adobe Experience Manager. Przyznam, że większym zainteresowaniem naszych klientów cieszy się builder.io. A to dlatego, że jest nowocześniejszy i w pełni headlessowy. Do tego cena za licencję jest dużo niższa niż w przypadku programu Adobe.
Dystrybucja natomiast zależy od kilku czynników. Publikację w sieciach społecznościowych można automatyzować poprzez planowanie publikacji na konkretny dzień i godzinę. Ja preferuję rozwiązania, które dają możliwość wrzucania postów na wszystkie social media, nie tylko na wybrane. Dlatego używamy Zoho. Inne kanały na początek spokojnie powinien zaadresować CMS.
Podsumowując:
- Content Marketing Automation to wykorzystanie narzędzi technologicznych do automatyzacji części procesów związanych z tworzeniem treści, ich dystrybucją, personalizacją oraz analityką.
- Badania pokazują, że content marketing automation zwiększa konwersję, np przez eliminowanie porzuconych koszyków o około 11% w przypadku platformy Shopify.
- W zależności od posiadanego budżetu, na rynku znajdziesz wiele rozwiązań do Content Marketing Automation. Począwszy od darmowych, lub nisko budżetowych licencji, aż po profesjonalne narzędzia takie jak Adobe Experience Cloud (Adobe Commerce, Adobe Target, Adobe Analytics itd.).
- Warto sprawdzić dla swoich potrzeb jakie narzędzia będą najlepsze. Czasem kupowanie pakietu będzie miało mniejszą wartość niż kilka licencji, ale takiego oprogramowania, które skupia się na jednej rzeczy.
- Wejście w Content Marketing Automation zaczynaj małymi krokami, ucz się, zmieniaj i ulepszaj już istniejące automatyzacje.
Artykuły źródłowe: