
5 sposobów na zwiększenie przychodów w E-commerce przez CMS? Monogo E-commerce News, numer 48
W ostatnim czasie mam sporo inspiracji związanych z systemami do zarządzania treścią. Inspiracje te to doświadczenia i obserwacje o tym jakie realne korzyści optymalizacja procesu tworzenia i publikacji treści przynosi w biznesie.
Teści są źródłem organicznego ruchu, który konwertuje. Publikując dużo wysokiej jakości treści możesz zapewnić sobie stale rosnącą ilość potencjalnych klientów. Mówimy tutaj o dodatkowych tysiącach odsłon tylko w pierwszym roku pracy. I właśnie te treści będą pracowały cały czas. Z każdym tygodniem jest ich więcej, co oznacza więcej zaindeksowanych podstron. Więcej słów kluczowych, na które pojawia się Twój e-commerce to więcej wyświetleń Twojej domeny w wyszukiwarce, itd. Wiesz do czego zmierzam.
W zasadzie moja strona firmowa, monogo.pl, w przeciągu pierwszego roku pracy z treściami, zwiększyła o kilkaset procent zasięg tematyczny słów kluczowych oraz ilość odwiedzin w skali x15+. Obecnie notujemy stabilny 20% wzrost odwiedzin z kwartału na kwartał. Bez żadnych reklam, tylko dzięki organicznym treściom. Jak osiągnąć taki wynik na Twojej stronie? Działajmy! Warto zacząć od tego czym jest treść?
Treści lub inaczej content
Treści to wszystko co publikujesz na Twoich stronach internetowych. to teksty, zdjęcia, filmy, komentarze itd. To co potem może odczytać i zaindeksować robot Google albo Bing. Bo przecież publikujemy po to, aby ktoś to przeczytał.
By to się zadziało mamy 2 możliwości. Jedną z nich jest klient, który wchodzi na Twoją stronę sklepu i przeszukuje ją napotykając treści. Ogląda lub czyta. Inną opcję jest użycie wyszukiwarki internetowej takiej jak Google lub Bing. Jeśli Twoje treści zostały zaindeksowane to jest spora szansa, że po wpisaniu konkretnej frazy Twoja strona pojawi się w wynikach wyszukiwania potencjalnym klientom. Jeśli tytuł i kilka pierwszych słów będzie odpowiednio interesujące lub będzie odpowiadać na potrzeby klienta, to wejdzie na Twoją stronę. Od tego momentu możesz traktować go jako swojego potencjalnego klienta i wszystko zależy od Ciebie jak zostanie on poprowadzony.
Przejdźmy teraz do mojej subiektywnej listy 5 powodów, dla których system CMS podniesie konwersję w Twoim e-commerce.
Szybsze dostarczanie treści dla e-commerce
Dlaczego w ogóle szybkość publikacji powinna mieć znaczenie? Przecież i tak publikujesz 1 lub 2 artykuły w tygodniu?Wyobraźmy sobie sytuację, gdzie hipotetycznie, w procesie publikacji treści bierze udział u Ciebie w firmie, 5 osób. W uproszczeniu proces może wyglądać następująco:
- Manager rozmawia z biznesem o celach.
- Ten sam manager próbuje odkryć jakie słowa kluczowe mogą wspomagać cele biznesowe.
- Cała grupa w formie warsztatów próbuje wymyśleć tytuły publikacji.
- Biznes akceptuje tytuły artykułów, które potem lądują u copy writerów.
- Tak przygotowany artykuł przechodzi przez redakcję i dostaje akceptację lub poprawki. Następuje faza poprawek.
- W między czasie graficy przygotowują oprawę graficzną artykułu. Grafiki również przechodzą weryfikację.
- Gotowy tekst i grafiki ktoś zleca IT, żeby opublikowali treści na stronie. To ekstremalna sytuacja. Jeśli korzystasz z Magento (Adobe Commerce) to posiadasz już prosty CMS, który możesz użyć bez udziału IT, żeby coś opublikować materiały w Twojej witrynie.
- Przygotowany tekst może zostać opublikowany lub ustawiony kiedy pojawi się w sieci.
Teraz wyobraźmy sobie, że cały ten proces odbywa się na mailach, plikach Excela i Worda. Każda wersja jest przesyłana mailem (bo nie wszyscy są w jednej sieci/domenie).
Przy odpowiedniej kontroli, jest możliwe, żeby w taki sposób dostarczać odpowiednio minimalną ilość treści na stronę. Jednak, dzięki systemowi CMS większość kroków można wykonać w systemie. Dla przykładu builder.io jest w stanie wspierać współpracę pomiędzy różnymi rolami oraz daje intuicyjne narzędzia do wizualnego zarządzania treścią. Dzięki temu nie musisz się martwić o to, jak będzie wyglądał artykuł po opublikowaniu. Wszystko dlatego, że masz podgląd live na swoją stronę z nowymi treściami, które tworzysz- niezależnie od urządzenia i wielkości ekranu.
Teraz wyobraź sobie, że średni czas od pomysłu wynikającego z celu biznesowego, do momentu publikacji skracasz o 50%. To oznacza, że koszt wyprodukowania treści jest znacznie krótszy, dzięki temu publikujesz więcej w tym samym budżecie i czasie. A wszystko dzięki porządnemu systemowi CMS, który przyspieszy cały proces publikacji.
Lepsza kontrola nad SEO
Już dawno nie widziałem sklepu internetowego, który nie korzystałby z pomocy agencji SEO. I to jest właściwe podejście, bo przecież nikt nie oczekuje, że bardzo dynamiczny temat SEO da się zaadresować nie posiadając dedykowanych zasobów. Dobre SEO to ruch, a ruch to sprzedaż i dane do optymalizacji konwersji.
Raz a porządnie zaimplementowane aspekty techniczne SEO, pozwolą spokojnie realizować strategię treści. Są jednak takie momenty, kiedy potrzebujemy doraźnej interwencji w optymalizacji treści na stronie. W takim przypadku dobrze mieć szeroką kontrolę nad tym, co pokazujemy botom Google i Bing. Najgorzej, jak posiadasz w swoim systemie tylko część tej kontroli. Proces wdrożenia zmian może okazać się czasochłonny i bardzo kosztowny. . A przecież tego czasu nie ma!
Znowu i w tym przypadku przychodzi z pomocą system CMS. Dzięki niemu, nie tylko będziesz mieć kontrolę nad całym obszarem SEO, ale zyskasz także możliwość wprowadzać zmian na swojej stronie od ręki. Oczywiście jeśli inicjalna implementacja będzie solidna.
Personalizacja dostępna od ręki
To jakie produkty widzi Twój klient to sprawa silnika e-commerce, ale jakie widzi banery, teksty lub bloki opisu marketingowego to już działka systemu CMS.
Wielokrotnie pisaliśmy w Monogo na temat tego jak ważna jest personalizacja i jakie bezpośrednie ma przełożenie na wzrost konwersji. To jest kolejny aspekt biznesu e-commerce, który przestaje być tematem tabu. Każdy biznes handlu internetowego, który jest perspektywiczny musi zainteresować się tematem personalizacji.
Również w tym przypadku dobry system CMS będzie w stanie tworzyć segmenty (pochodzące np, z silnika Adobe Experience Cloud) i dostarczać odpowiednie treści klientom, w odpowiednim czasie. Bo nie chodzi tylko o to, żeby spersonalizować maila powitalnego. Personalizacja powinna przenikać bardzo głęboko w ścieżce zakupowej klientów Twojego sklepu internetowego.
Dzięki dobremu silnikowi targetowania w systemie CMS, będziesz mieć elastyczność w dostarczaniu treści, co pozwoli na eksplozję kreatywności w tym obszarze. Bo w końcu technologia nie będzie Cię stopować.
Prosto z Figmy na stronę
Twoja agencja zajmująca się projektami graficznymi nowych stron (landing pages) z dużym prawdopodobieństwem korzysta z Figmy. To taki standard rynkowy. Co powiesz na skrócenie o 80% czasu potrzebnego na implementację nowych wizualizacji? Brzmi rewelacyjnie, wręcz nieprawdopodobnie!
Dosłownie na dniach builder.io wprowadził nowość, która umożliwia implementację workflow pomiędzy Figmą a systemem CMS. A to dopiero początek, bo firma obiecuje, że już niedługo będzie dostępna opcja importu pomiędzy Figmą a Twoimi "custom components". Co to oznacza? To oznacza, że builder.io będzie mógł rozpoznać Twoją aplikację i zamiast używać standardowych komponentów, użyje Twojego kontekstu. To będzie rewolucja.
Udostępnianie treści na zewnątrz
Powiedzmy, że masz pomysł na aplikację mobilną. Może nawet nie jedną. Dlaczego by nie, przecież część klientów zamiast co chwila wpisywać adres Twojego sklepu, mogłaby mieć aplikację na pulpicie swojego telefonu. Jednak pojawia się pytanie: jak zasilić taką aplikację w treści?
Odpowiedź jest (tym razem nie CMS) stosunkowo prosta: API. Dzięki API, możesz połączyć ze sobą wiele systemów w obrębie jednej aplikacji. W ten sposób dostarczasz takie doświadczenia klientowi, których poszukuje. Klienci za dobry UX i pozytywne doświadczenia mają w zwyczaju odwdzięczać się zakupami, a te są przecież istotą Twojego biznesu.
Re-używanie treści, które już istnieją w systemie CMS to bardzo dobra praktyka. Żeby móc ponownie użyć stworzony przez Ciebie content potrzebujesz odpowiedniej struktury CMS, który posiada Content API. Wbrew pozorom nie wszystkie opcje na rynku dadzą odpowiedni poziom swobody w tym zakresie. Warto dobrze sprawdzić przed wyborem tego jedynego systemu do zarządzania treścią.