Niezawodna i stabilna platforma - po co monitorować serwis e-commerce?

Agata Wilczyńska-small-image
AuthorAgata WilczyńskaMarketing Director
Poruszane tematy
Udostępnij ten wpis

Monitorowanie serwisu e-commerce to nie tylko dobra praktyka, ale konieczność. Zapewniając ciągłą dostępność, wysoką wydajność i bezpieczeństwo, możesz znacząco poprawić doświadczenie użytkowników, zwiększyć sprzedaż i zabezpieczyć przyszłość swojego biznesu. W artykule wyjaśnimy, dlaczego monitorowanie serwisu e-commerce jest kluczowe dla sukcesu Twojego biznesu i jakie korzyści przynosi.

Czym jest monitoring serwisu e-commerce?

Jako monitoring serwisu e-commerce, rozumiemy szereg działań, które weryfikują system w kontekście wydajności, dostępności oraz funkcjonalności. Według badań Google jeśli czas wczytywania strony zwiększy się z 1 do 6 sekund, współczynnik odrzuceń wzrasta o 106%. Niemal 80% internautów przyznaje, że nie wracają do zakupów na portalu, z którego działania nie są zadowoleni. Do tego dochodzi ryzyko niedostępności serwisu, przekładające się bezpośrednio na straty finansowe. Drobne nieprawidłowości mogą latami generować mniejszy zasięg, dochodzą do tego również kwestie UX i negatywne odczucia względem marki.

Przejmując odpowiedzialność za serwis klienta w Monogo wprowadzamy niezbędne narzędzia monitorujące. Pozwala nam to kontrolować stan systemu i podejmować decyzje na podstawie danych. Dodatkowo monitoring pozwala nam szybko wykryć i zdiagnozować problemy w funkcjonowaniu serwisu.

Obszary które podlegają monitoringowi to:

  • środowisko serwerowe
  • wydajność serwisu
  • logi błędów systemu
  • optymalizacja serwisu pod kątem wydajności i dostępności usługi
  • SEO, analityka webowa oraz UX

Narzędzia do monitoringu e-commerce

Wybór odpowiednich narzędzi do monitoringu e-commerce zależy od specyficznych potrzeb Twojego biznesu. Podejmując decyzję warto również zwrócić uwagę na wielopłaszczyznową strukturę budowy platformy. W podstawowym zestawie narzędzi, który sprawdzi się do monitoringu prawie każdej witryny można wskazać kilka pozycji:

Google Analytics

Podstawowe narzędzie do analizy ruchu na stronie, które pozwala śledzić zachowania użytkowników: konwersje, źródła ruchu i wiele innych wskaźników. Oferuje szeroki zakres funkcji, które mogą pomóc właścicielom sklepów internetowych w śledzeniu wydajności ich witryn. Monitoruje jedne z najważniejszych KPI w e-commerce: liczbę transakcji oraz wartości przychodów. Dzięki zaawansowanym możliwościom tworzenia raportów możesz dostosować analizy do specyficznych potrzeb biznesowych. Główną zaletą Google Analitycs jest jego standardowa bezpłatna wers bezpłatna wersja. Dla zaawansowanym statystyk właściciele platform e-commerce mogą rozważyć płatne narzędzia analityczne, takie jak Adobe Analytics.

HotJar

Hot Jar to popularne narzędzie do analizy zachowań użytkowników i optymalizacji doświadczeń użytkowników, które wyróżnia się przede wszystkim tworzeniem map cieplnych. Monitorując aktywność użytkownika na stronie Hotjar w precyzyjny sposób pokazuje, gdzie użytkownicy klikają, jak daleko przewijają oraz gdzie skupiają swoją uwagę. Pozwala to zrozumieć, które obszary strony są najbardziej angażujące, a które elementy wymagają poprawy. Narzędzia pozwala także nagrywać sesje użytkowników umożliwiając oglądanie ich interakcji na stronie na żywo. Dzięki temu analiza zachowań użytkownika jest jeszcze bardziej szczegółowa.

Graylog

Narzędzie do magazynowania oraz przeglądania logów systemowych oraz ewentualnych alertów. Za pomocą tego narzędzia możemy wychwycić błędy w działaniu aplikacji. Graylog posiada konfigurowalny system powiadamiania o skonfigurowanych zdarzeniach na email oraz Slacka. Analiza logów może odbywać się codziennie, a błędy o najwyższym priorytetach mogą być listowane na dedykowanym kanale na slacku. Dodatkowo możemy je oznaczyć kolorami - kolor czerwony, błąd o najwyższym priorytecie, żółty, błąd o najniższym.

NewRelic

NewRelic to narzędzie do oceny działania systemu e-commerce, weryfikuje kwestie wydajnościowe, oraz wydajność komunikacji z zewnętrznymi serwisami oraz usługami niezbędnymi do działania serwisu (baza danych, serwer cache, itp.). Dzięki temu narzędziu wiemy które serwisy mają wpływ na wydajność całego systemu oraz co spowalnia system. Na podstawie danych z NewRelica optymalizujemy serwis głównie w obszarze backendowym.

Korzyści z monitorowania serwisu e-commerce

Monitorowanie serwisu e-commerce to nie tylko analiza ruchu na stronie, ale także kompleksowe podejście do zarządzania sklepem internetowym. Jakie korzyści przynosi monitoring platformy internetowej?

Zabezpieczenie przed atakami

Ufaj, ale sprawdzaj. I w życiu i w biznesie. Systematyczny monitoring e-commerce niesie ze sobą wiele korzyści, które zabezpieczają Twój i biznes na wielu płaszczyznach. Myśląc o monitoringu e-commerce jako pierwsze przychodzi nam do głowy bezpieczeństwo naszego sklepu. I słusznie, aktywne monitorowanie pozwala skutecznie zabezpieczyć sklep przed atakami. Alarmy i zabezpieczenia dają nam także możliwość szybkiej reakcji na zagrożenia bezpieczeństwa, chroniąc dane firmy i klientów.

Redukcja kosztów

Monitoring serwisu platformy to także optymalizacja kosztów utrzymania. Wczesne wykrywanie i rozwiązywanie problemów technicznych pomaga uniknąć kosztownych napraw. Zapobiega także awariom strony i braku dostępu do witryny, co dla każdego biznesu generuje ogromne straty.

Decyzje biznesowe oparte na danych

Monitorowanie procesów to także dane, które są najlepszym doradcą w podejmowaniu lepszych decyzji biznesowych. Liczby nie kłamią, szczególnie jeśli pokazują zachowania użytkowników, wydajność serwisu, ruchu i innych kluczowych fundamentów naszego biznesu. Analizuj i wyciągaj wnioski, aby podejmować świadome decyzje biznesowe.

Większa konwersja

Wszystkie te działania koniec końców prowadzą do wyżej konwersji. Zapewnienie nieprzerwanej dostępności i optymalnej wydajności serwisu przekłada zadowolenie użytkownika. Niezawodny e-commerce do klucz do zadowolenia i budowania lojalności z klientem.

Jak efektywnie monitorować serwis?

Monitoring e-commerce w różnych obszarach bywa czasem traktowany po macoszemu. W natłoku bieżących zadań, kiedy wszystko działa bez zarzutu, łatwo zapomnieć o potrzebach utrzymania serwisu. Nie wolno jednak zapominać, że rozwój platformy musi być stabilny. Swoim autem jeździsz na co dzień, jednak o jego serwis dba specjalista, który utrzymuje go w najlepszej technicznej formie, po to, żebyś zawsze bezpiecznie dojechał do celu.
W Monogo zespół profesjonalistów zajmuje się holistycznie Twoją platformą e-commerce, żebyś Ty mógł swobodnie realizować swoje biznesowe cele.

Skontaktuj się z nami, żeby porozmawiać o swoim sklepie. Dbamy o najlepszą jakość naszych platform i chętnie doradzamy naszym klientom najlepsze narzędzia oraz sprawdzone technologie skrojone na miarę potrzeb ich biznesów.