
Top 3 technologie, które przyspieszą rozwój platformy e-commerce, Monogo E-commerce News, numer 65
Zakładam, że platforma e-commerce już jest
Zakładam, że posiadasz już platformę e-commerce, z której korzystasz i znasz jej możliwości. Oznacza to, że pracujesz na niej wystarczająco dużo czasu, aby w firmie handel internetowy był postrzegany jako konieczność, a nie test.
Co więcej wyniki wskazują, że zainteresowanie tym kanałem rośnie, więc organizacja jest gotowa, aby podjąć inwestycję w rozwój lub inaczej mówiąc skalowanie tego biznesu. Nie ma przeciwskazań, ani sił hamujących do wprowadzania nowych możliwości biznesowych oraz technicznych.
Powód dla którego piszę o tym jest trywialny, ale kluczowy. Jeśli organizacja nie jest jeszcze gotowa na kolejny krok w e-commerce, trudno będzie skupić się na prawdziwej wartości tego co chcesz wprowadzić.
Dzisiaj opieram się na kilku prostych założeniach:
- Sprowadzanie ruchu do Twóje e-commerce'u
- Zwiększenie konwersji -> rozwój e-commerce
- Szybsze reagowanie, szybsze działanie, lepsze możliwości skalowania
Trzymam kciuki i zaczynamy!
Rozwój e-commerce przez treści
Zapewne trafiłeś tutaj z wyszukiwarki, albo z sieci społecznościowej. Zakładam, z dużą dozą prawdopodobieństwa. A wszystko miało swój początek w podjęciu decyzji strategicznej i postawieniu na treści.
Zauważyliśmy iż treści są najskuteczniejszym sposobem na sprowadzanie ruchu, dlatego zdecydowaliśmy się na regularne publikacje. Te publikacje nie działają od razu tak jak płatna reklama. Ale mają jedną bardzo ważną zaletę.
Ta zaleta to fakt, że po indeksacji w wyszukiwarkach internetowych link i treści zostają niezależnie od budżetu jaki mamy na płatną reklamę. Właściwie nie trzeba mieć żadnej płatnej reklamy, żeby obserwować wzrosty ruchu. Oczywiście zalecamy posiadanie płatnych reklam, żeby nie było, że głosimy herezję!
Wracając do tematu, treści które możesz publikować zależą od Twoich preferencji i tego co będą czytać odwiedzający. To mogą być poradniki, blog, kreatywne sposoby załatwiania problemów klientów przy pomocy Twojej oferty. Zawsze zalecamy próbowanie różnych form i tematów.
Ale jaka technologia wspiera proces tworzenia i publikacji? Z pomocą przychodzą systemy klasy CMS (Content Management System). Posiadają zestaw narzędzi do opracowywania treści, workflow akceptacji i publikacji. Dają możliwość edycji dla osób nie posiadających doświadczenia technicznego.
Z tego powodu można zakładać współpracę przy treściach osób z różnych działów. To otwiera nowe możliwości na tworzenie naprawdę zróżnicowanych treści. W Monogo rekomendujemy headless CMS builder.io. To stosunkowo świeża platforma, ale bardzo dynamicznie się rozwijająca.
Rozwój ten daje nam pewność przy wdrożeniach, dlatego coraz śmielej proponujemy nowe i bardzo kreatywne wykorzystanie tej headless CMS builder.io.
Rozwój e-commerce przez targetowanie/personalizację
O personalizacji mówi się bardzo dużo, ale dla tych firm, które jeszcze nie zaczęły ten temat może wydawać się trochę abstrakcyjny. Żeby ułatwić nam dalszą dyskusję posłużę się bardzo prostym przykładem.
Załóżmy, że masz sklep z obuwiem. W swojej ofercie posiadasz buty zarówno męskie jak i damskie. W takiej sytuacji, jeśli nie masz jeszcze personalizacji proponuję zacząć od 1 segmentu. Podziału klientów na mężczyzn i kobiety.
Segmentacja
Czym zatem jest segment. Najprościej rzecz ujmując to grupa lub kategoria. Może być bardzo "atomowa", czyli niezłożona, jak kobiety i mężczyźni. Może być też złożona. Kobiety pomiędzy 27 a 42 rokiem życia, zamieszkujące tereny miejskie powyżej 100 000 mieszkańców.
Patrząc na ten złożony segment, jeśli z Twojej analityki wyjdzie, że warto skierować specjalne treści do tej grupy, tego segmentu to należy to zrobić. Ale pamiętajmy, segmentów się nie wymyśla, segmenty wychodzą z analityki.
Mając segment następnym krokiem jest system gdzie segmenty można definiować oraz automatycznie kategoryzować klientów na podstawie zachowań lub źródeł skąd przychodzą. System, który umożliwia budowanie profilu klienta i na kolejnych etapach wzbogacanie go to CDP (Customer Data Platform).
CDP/CRM
W biznesie internetowym poszukiwania nie tylko mogą być skierowane na CDP, ale również można rozglądać się za CRM. W Monogo korzystamy z Zoho CRM, to dojrzała platforma, która umożliwia budowanie profilu 360, a potem udostępnianie informacji do innych systemów.
Te systemy mogą konsumować te informacje i przeprowadzać personalizację. Patrząc przez pryzmat naszego przykładu. W sklepie internetowym, na etapie rejestracji możesz pobierać informacje o płci klienta. Ta informacja może być synchronizowana z CRM. Z CRM można również synchronizować informacje o odwiedzinach i przeglądanych stronach.
Następnie te informacje można wykorzystać w CMS, platformie e-commerce lub silniku personalizacji, do tego aby dostarczać treści personalizowane. Wcześniej wspomniany headless CMS builder.io daje takie możliwości out of the box. Ale jeśli nie ma buildera, to nic się nie dzieje. Magento (Adobe Commerce), również może dostarczać treści spersonalizowane.
Więc do arsenału silnika e-commerce, doszedł CSM i CRM. Masz teraz ocean możliwości jeśli chodzi o pracę z klientem. A klientów masz coraz więcej, czas popatrzeć na skalowanie w obsłudze kupujących.
Rozwój e-commerce przez AI
Sztuczna inteligencja to już nie tylko ciekawostka. To realny arsenał narzędzi, które można wykorzystać w różnych obszarach e-commerce. Mówimy zarówno o tych co dopiero odwiedzają, tych co poszukują odpowiedzi na pytania oraz tych co już kupili.
Segmentacja i SEO przy użyciu AI
Zacznijmy od tych co dopiero odwiedzają Twój sklep. Przy dużych ilościach odwiedzin w Twoim e-commerce, warto rozważyć modele AI, które pozwolą na automatyczną segmentację. Mogą one bazować na zachowaniu klienta, co ogląda, jaki ma schemat przechodzenia przez stronę.
Innym przykładem może być wykorzystanie AI w tworzeniu treści na etapie przygotowania tematów i struktury. Narzędzie Frase pozwala na lepsze planowanie przy wykorzystaniu modeli AI i dostępu do danych z wyszukiwarek.
Optymalizacja mediów przy użyciu AI
Kiedy klient już wejdzie na stronę warto żeby te strony ładowały mu się szybko. I jeśli nie chcę się dzisiaj skupiać na samej prędkości generowania stron, to chcę zwrócić Twoją uwagę na media. Zdjęcia oraz filmy, jeśli niezoptymalizowane potrafią skutecznie spowolnić wyświetlenie sklepu.
A wolne wyświetlenie strony sklepu to gorszy User Experience. Dlatego w Monogo stworzyliśmy model AI, którego zadaniem jest optymalizacja tych mediów, żeby przy minimalnym wpływie na jakość osiągnąć zdjęcia i filmy, które będą najmniejsze. Dzięki temu strony ładują się szybciej.
Self Service przy użyciu AI
A kiedy klient już kupił to warto rozważyć self service w oparciu o model AI. Zanim klient połączy się z Twoim biurem obsługi klienta może spróbować chata, który adresuje większość typowych problemów kupujących. To może być śledzenie przesyłek, dostęp do formularza reklamacyjnego itd itd.
Zwracam uwagę, że nie wiem jaki jest Twój use case. Ale na pewno BOK wie jakie są typowe i proste problemy u klientów. Czy nie może ich zaadresować maszyna?
Przynajmniej 10% wzrostu
Te 3 platformy/technologie: CMS, CRM/CDP oraz AI z pewnością przyczynią się na wzrost Twojego biznesu e-commerce. Tego jest pewien. Myślę, że będzie to przynajmniej 10%. 10% szybszego rozwoju w porównaniu do konkurencji to sporo.