
Wyzwania w budowaniu platformy e-commerce, Monogo E-commerce News, numer 57
W takim momencie budowanie biznesu online narzuca firmom stosowne wyzwania. Dobrze skonstruowana architektura ekosystemu e-commerce pozwoli łatwiej osiągać dobre wyniki oraz lepiej przygotować się na wzrosty, lub inaczej mówiąc, skalowanie biznesu online.
W zgodzie z trendami
Iść z trendami, czy raczej pod prąd? Nie ma jednej odpowiedzi, jednak można popatrzeć na konkretne przykłady i odnieść się do nich.
AI
Jednym z oczywistych trendów ostatnich miesięcy jest sztuczna inteligencja. Nie chodzi o to, żeby już na głównym banerze się nią chwalić. Wręcz przeciwnie. Mam wrażenie, że lepsze efekty osiąga się, kiedy integracja AI jest bardziej subtelna. Jeśli dzięki użyciu AI możesz zaoszczędzić parę procent z budżetu, lub uzyskać kilka procent więcej zadowolenia u klientów to warto.
Personalizacja
Nie ma nic złego w tym, że klienci oczekują, żeby sklepy internetowe były takie jak oni chcą. Potrzebują delikatnego dopasowania do własnych preferencji. Wprowadzanie personalizacji oznacza przemyślaną strategię zbierania i przetwarzania informacji o profilu klienta. Ważne żeby nie zamykać listy atrybutów i preferencji.
Dodanie drobnych elementów na ścieżkach klientów, które odzwierciedlają naukę wyciągniętą z przeszłych zakupów, lub historii przeglądania w Twoim sklepie na pewno dobrze wpłynie na odczucia klientów. A pozytywne doświadczenia klienta mogą być kryterium decydujących przy następnym wyborze sklepu.
Odpowiedzialny biznes, w zgodzie i z dbałością o naszą planetę
Odpowiedzialność społeczna i dbałość o planetę pojawia się jako czynniki wysoce pożądane w ankietach konsumentów. Nie bez powodu największe sklepy dążą do tego, aby wzbogacać komunikację o elementy ich strategii, które odnoszą się do zielonej polityki.
W operacjach e-commerce, czy to na etapie produkcji, czy na etapie dostawy, jest mnóstwo możliwości do nawet niedużej (na początek) zmiany. Wszystko aby ze spokojnym sumieniem można było zakomunikować jakie podejmujesz starania na rzecz naszej planety. Klienci to doceniają.
Odpowiedzialny biznes to też brak wykluczeń. Osoby z niepełnosprawnościami, lub ograniczeniami zmysłów docenią zmiany, które sprawią, że łatwiej będzie im dokonywać zakupów właśnie u Ciebie. WCAG to standard, który mówi jak powinien być zbudowany interfejs, żeby zmniejszyć wykluczenia.
Zaplecze techniczne Twojego systemu e-commerce
Są kraje, które notują wzrosty w ilości dedykowanych silników e-commerce. Wcale nie wykluczam takiego podejścia. Jednak wiem, że koszt wyprodukowania i utrzymania takiego rozwiązania jest nieporównywalnie wyższy niż użycie gotowego silnika takiego choćby jak Adobe Commerce (Magento).
Nie mówię też, że Magento będzie idealnym rozwiązaniem. To raczej dobry punkt startowy, bo procesy biznesowe, które są specyficzne dla Twojej firmy i tak trzeba zaimplementować. Jednak to nieporównywalnie mniejsza część całego systemu, który potem trzeba utrzymywać. Dlatego polecamy bardzo poważnie rozważyć budowanie dedykowanego silnika e-commerce vs użycie Magento.
A może mikroserwisy?
W Monogo pracowaliśmy w monolicie i mikroserwisach. Po wielu latach zbierania doświadczeń widzimy zaletę tego drugiego rozwiązania. Szczególnie jak mówimy o potencjalnie skalowalnym biznesie, obsługującym wiele marek lub wiele krajów.
Zazwyczaj w projektach wdrożeniowych, kiedy nie budujemy rozwiązania tylko na jeden rynek, tworzymy Portfolio Funkcjonalności. Byt, który umożliwia następne wdrożenia skrócić nawet o 90% (co też zmniejsza znacząco koszt).
Sam mikroserwis jest stosunkowo prostym konceptem. To wydzielenie pewnej części ścieżki lub procesów biznesowych do osobnego bytu. Przez byt mam na myśli kawełek oprogramowania, który realizuje konkretny proces. Dla przykładu płatność. Czasem integracja z wieloma bramkami płatności może w systemie monolitycznym być bardzo trudna do wykonania. Kiedy wyniesiemy płatności do mikroserwisu, integrowanie nowych bramek płatności nie ma takiej ilości ograniczeń. Po stronie sklepu natomiast jest jedno zunifikowane API. A może potrzebujesz w aplikacji mobilnej modułu płatności? Bez problemu, użyjesz tego samego API co w sklepie.
Frontend
Przez ostatnich parę lat obserwujemy malejącą popularność typowych frontendów, scalonych z systemem backendowym. Z drugiej strony rośnie popularność zupełnie osobnych aplikacji obsługujących warstwę wizualną, nazywanych popularnie headless.
Takie podejście, ponownie wspiera reużywalność. Części (kawałki) takiej aplikacji można osadzać w innych stronach, lub aplikacjach mobilnych. Mamy też dobre wsparcie komponowania widoków dla klientów z wielu różnych systemów. Nie musisz wszystkiego budować, wiele rozwiązań jest gotowych. Trzeba je tylko wykorzystać
Co dalej?
CI/CD, Zarządzanie jakością, konteneryzacja to tylko niektóre z obszarów o jakich warto porozmawiać. Już teraz zapraszam na drugą część, gdzie domkniemy nowoczesny ekosystem e-commerce.