Wdrożenie Magento - 3 rzeczy, o których musisz pamiętać

Agata Wilczyńska-small-image
AuthorAgata WilczyńskaMarketing Director
Poruszane tematy
Udostępnij ten wpis

Wdrożenie Magento to poważny i często strategiczny projekt. W końcu platforma ma utrzymywać eCommerce'owy kanał sprzedaży. Jak każde wdrożenie systemu informatycznego i w tym przypadku warto pamiętać o kilku kluczowych aspektach. Porozmawiajmy o nich.

Dobór odpowiedniej licencji - darmowa czy płatna?

Magento (aktualnie Adobe Commerce) występuje w dwóch wersjach licencji, darmowej i płatnej. Wersja darmowa jest w pełni funkcjonalnym systemem sklepu internetowego.

To co odróżnia wersję płatną od darmowej to przede wszystkim:

  1. Więcej możliwości (między innymi moduły B2B, automatyzacja itp),
  2. Wsparcie ze strony Adobe,
  3. Dostęp do serwisów wspomagających działanie sklepu, takich jak wyszukiwarka z wbudowanym AI Sensei.

Niby niewiele, ale jednak sporo. Gdyby te funkcje chcieć zaimplementować we własnym zakresie to by to zajęło sporo czasu. A tak Adobe daje to w pakiecie z licencją.

W takiej sytuacji, czy lepiej wziąć wersję płatną czy darmową?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Każdy biznes jest inny i przed podjęciem tej kluczowej decyzji należy przeprowadzić konsultacje i policzyć ROI. Jako certyfikowany partner Adobe możemy połączyć siły i pomóc w wyborze.

Należy pamiętać, że czas od kiedy liczy się licencja to nie jest wdrożenie produkcyjne a moment startu projektu. Im większy zakres wdrożenia tym później sklep na Adobe Commerce ujrzy światło dzienne.

Projektanci i architekci

Magento jest dojrzałym silnikiem e-commerce, z dosyć skomplikowaną architekturą. Aby nie wpaść w pułapkę nadmiernej i niewłaściwej customizacji należy mieć polisę.

W tym jednym zdaniu są dwie zmienne/niewiadome. Niewłaściwa customizacja i polisa. Zacznijmy od pierwszej niewiadomej.

Kiedy przez brak doświadczenia w Magento zaimplementuje się niepoprawnie obsługę procesu biznesowe to może mieć poważne konsekwencje:

  1. Utrudnienie lub blokada aktualizacji,
  2. Poważny wpływ na wydajność sklepu, co będzie objawiało się niskimi wskaźnikami CWV, PageSpeed i podobne,
  3. Nieprzewidywalne błędy i anomalie, które będą trudne w wykryciu.

Biorąc to wszystko pod uwagę zaleca się polisę.

Polisa to architekt, który ma znajomość Magento popartą certyfikatami. Dzięki posiadaniu takiej osoby na projekcie z pewnością uda się uniknąć pomyłki na etapie implementacji.

Dodatkowo więcej czasu poświęcone na początku procesu implementacji i wdrożenia na zagadnienia związane z architekturą będą miały wpływ na:

  1. ilość błędów,
  2. tempo wprowadzania zmian w przyszłości,
  3. łatwość aktualizacji (a te dostarczane są przez Adobe raz na 3 miesiące)

Spójna architektura to klucz do długotrwałej dobrej kondycji Magento. Na tym się nie powinno oszczędzać.

Czas i wartość biznesowa

Na początku większości projektów ustalamy zakres. Często nazywamy to MVP. Niemniej jednak to MVP ma znamiona pełnego produktu. Pozwól, że wyjaśnię.

MVP, czyli Minimum Viable Product to minimalna wersja produktu, który firma może i chce wypuścić na rynek. Celem takiego podejścia we wdrożeniach jest minimalizacja budżetu wdrożenia czegoś co będzie miało realną wartość biznesową.

Ta wartość pojawia się wtedy kiedy oprogramowanie, które kupiliśmy i zapłaciliśmy za wdrożenie zaczyna zarabiać na siebie. Od tego momentu możemy dokładać funkcji i wprowadzać zmiany, korzystając również z opinii klientów.

Czyli klient zwraca uwagę na brak funkcji lub trudny do przejścia proces i masz szansę go zmienić. Przez co szybciej może następować rozwój platformy w kierunku zwiększonej konwersji.

To tyle z przykładów, teraz do sedna problemu. Bez silnego Product Ownera po stronie Twojej firmy nie będzie prawdziwego MVP. Zawsze znajdzie się proces lub funkcjonalność, która będzie wydawać się bardzo ważna komuś z Twojej organizacji.

Nie mówię nawet o Zarządzie. Ich pomysły też trzeba priorytetyzować. Lub przynajmniej uświadomić, że wszystko na priorytecie może zepsuć zakres.

Zwróć na to uwagę po swojej stronie. Dobór odpowiedniej osoby do tej roli zdecydowanie zwiększy szanse na sukces.

Powodzenia we wdrożeniu Magento! Niezależnie czy to nowe wdrożenie czy migracja. Warto, bo Magento jest potężne!

Wybór sprawdzonego partnera

Wybór sprawdzonej platformy to pierwszy krok do sukcesu Twojego biznesu online. Skorzystaj z wiedzy i doświadczenia ekspertów Monogo, którzy pomogą Ci we wdrożeniu i migracji narzędzia oraz wskażą jak w pełni wykorzystać jego potencjał. Skontaktuj się z nami i porozmawiaj o twoim biznesie.