Korzyści z audytu e-commerce- jak poprawić performance sklepu internetowego

Paweł Chyl-small-image
AutorPaweł ChylCEO
Poruszane tematy
Udostępnij ten wpis

Audyt e-commerce jest jak przegląd samochodu, wykonywany regularnie pozwala zachować dobrą kondycję wszystkich parametrów wydajności. Częstotliwość audytowania jest uzależniona od indywidualnych preferencji Twojego biznesu. W zależności od wskaźnika dobrą praktyką jest przegląd co 3 - 12 miesięcy. Porozmawiajmy dzisiaj o audytach.

Czym jest audyt e-commerce i dlaczego jest tak ważny?

Już na samym początku dementuję, że dzisiaj nie będziemy zajmowali się audytem kodu źródłowego. Taki audyt powinien być przeprowadzony przynajmniej raz, ale tylko wtedy kiedy są ustalone zasady jakości. Jeśli ich nie ma, to nie powinno się wymagać post-factum zgodności ze standardami.

Audyt platformy e-commerce może być wielowymiarowy:

  1. Audyt SEO
  2. Audyt performance
  3. Audyt Dostępności (Accessibility)
  4. Audyt UX
    Każdy z tych obszarów jest ważny, bo składa się po trochu na wydajność sklepu i jego skuteczność w sprzedaży.

Audyt SEO

Audyt SEO bada zgodność struktury strony z wytycznymi wyszukiwarek, np Google. W bazie wiedzy Google można znaleźć dokumentację, która wyjaśnia jakimi obszarami SEO i struktury strony należy się zainteresować, aby być dobrze ocenionym.

SEO to nie tylko pozycja w wynikach wyszukiwania. To również jakość wyświetlania Twojego sklepu i oferty w innych usługach wyszukiwarek. Zagadnienia takie jak struktura treści, linki, rich snippets, href lang i inne. Ten audyt zazwyczaj przeprowadzany jest przez agencje SEO. Nie tylko agencja SEO może zbadać zgodność sklepu internetowego z zasadami. Firmy specjalizujące się we wdrożeniach, również mogą taki audyt przeprowadzić.

Audyt performance

Core Web Vitals, w skrócie CVW stara się sparametryzować doświadczenia klienta pod kątem szybkości działania sklepu internetowego. Klienci oczekują zobaczyć kartę produktu, kategorię i stronę główną maksymalnie szybko.

Czas jaki oczekujemy na pojawienie się stron ma bezpośredni wpływ na wskaźnik współczynnika odrzuceń. Ładowanie się strony powyżej 3s znacząco wpływa na zadowolenie klientów i w rezultacie decyzję o opuszczeniu strony na rzecz konkurencji.

Dlatego tak ważne jest żeby nie spoczywać na laurach, tylko w sposób ciągły i metodyczny śrubować wyniki performance'u. Każdy może sprawdzić wyniki pod adresem. Zawsze dostajemy dwa zestawy informacji, te które dotyczą mobile i desktop. Jako, że mobile obecnie odpowiada za większą część ruchu, jest on prezentowany jako pierwszy.

Po zbadaniu wydajności sklepu, jego optymalizacją zajmie się zespół techniczny. Programiści posiadając przestrzeń na pracę nad performance dostarczą znaczącą poprawę dla klienta końcowego. Gorsza wydajność zaraz po wdrożeniu to nie błąd. To naturalna kolej rzeczy. Pozostawienie tego tematu jest natomiast błędem.

Audyt dostępności (Accessibility lub WCAG)

Nie wszyscy zwracają uwagę na accessibility. A szkoda. Dostępność to nie tylko ukłon w stronę osób z niepełnosprawnościami i ograniczeniami wzroku, ruchu i mowy. To przede wszystkim zestaw dobrych praktyk, których implementacja może również pomóc w sprawniejszym poruszaniu się po stronie sklepu.

Opierając się na dostępnej dokumentacji standardu WCAG i narzędziom online, które potrafią badać zgodność bardzo szybko, nawet bez udziału specjalistów, będziesz w stanie ocenić jak dużo pracy jest do wykonania w tym obszarze.

Audyt UX

Audyt UX da odpowiedź na pytanie czy w Twoim sklepie są elementy, które zaburzają naturalny sposób poruszania się klientów. Jeśli coś jest niezgodnie z przyjętymi trendami, lub mocno rozprasza klienta to zły znak. Znak, który może doprowadzić do tego, że klient nie kupi.

Do takiego audytu najlepiej zatrudnić firmę, która potrafi projektować interfejsy oraz zbadać zgodność projektu z oczekiwaniami klientów. Robi się to przez badania na grupie testowej. W Monogo przywiązujemy ogromną wagę do projektowania produktów cyfrowych, które w maksymalnym stopniu spełniają potrzeby użytkowników. Skontaktuj się z nami, aby porozmawiać o audycie UX w Twoim sklepie.

Wynikiem takiego audytu jest zazwyczaj lista rekomendacji oraz podkreślenie elementów sklepu internetowego, który jest zaprojektowany w sposób poprawny. Dzięki temu, nie tylko wiadomo co poprawić, ale również co zostało dobrze zaprojektowane od początku.

Podsumowanie - audyt nie taki straszny

Audyt to nie jest nic złego. To naturalna rzecz w organizacjach, które poważnie myślą o rozwoju. Nie chodzi o to, żeby wszystko wiedzieć, tylko mieć na tyle otwarty umysł, żeby ciągle się ulepszać.

Audytując różne biznesy i sklepy internetowe ciągle uczymy się czegoś nowego i dodajemy do naszej oferty w Monogo. Współpracujemy z różnymi dostawcami, bo mamy świadomość, że osiąganie wysokiej skuteczności i celów sprzedażowych prowadzi do naszego sukcesu. Zostaw swój kontakt i porozmawiaj z naszym ekspertem o możliwości optymalizacji Twojego biznesu online.