
Jak wdrożenie PIM zwiększa sprzedaż w e-commerce?
Dzisiaj zadajemy sobie pytanie czy PIM może pomóc zwiększyć sprzedaż w e-commerce? Weźmy pod uwagę dwie sytuacje. Jedna to bezpośrednie zwiększenie sprzedaży, a druga to pośredni wpływ na sprzedaż w sklepie internetowym.
Czym jest PIM?
PIM to skrót od Product Information Management, czyli system do zarządzania informacją o produkcie. Oprócz tego, zadaniem PIMa jest udostępnianie tej informacji na zewnątrz, do innych systemów.
W przypadku każdego PIMa, 3 podstawowe aspekty tego konceptu i systemu to:
- Architektura Informacji,
- Integracje,
- Procesy Biznesowe.
Inaczej mówiąc przy wdrożeniach PIMa skupiamy się na tym jak będziemy pracować, jak będzie wyglądała struktura informacji przechowywanych oraz udostępnianych oraz do kogo udostępniamy.
Dzięki PIMowi eliminujemy niepewność związaną z poprawnością danych oraz miejscem gdzie znajduje się aktualna wersja tej informacji.
Na pierwszy rzut oka może to się wydawać trywialne. Jednak przy dużych katalogach produktów, albo organizacjach, w których wiele działów uczestniczy w budowaniu i wzbogacaniu informacji o produkcie staje się to realnym problemem.
Czy PIM w e-commerce zwiększa sprzedaż?
Odpowiadając wprost na pytanie zadane we wstępie, tak, ale nie bezpośrednio. Oznacza to, że po wdrożeniu PIMa, w odróżnieniu od poprawy UX albo kampanii marketingowej nie zauważymy natychmiast efektu.
Ten efekt pojawi się po czasie. Kiedy organizacja nauczy się unifikacji i pracy na nowym zestawie procesów biznesowych i w nowym miejscu. Wtedy zazwyczaj przychodzi wiele benefitów.
Jak PIM pomoże zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
Scentralizowane zarządzanie informacją
Dzięki PIMowi wprowadzasz do organizacji jedno źródło pracy jeśli chodzi o produkty. Opisy, zdjęcia, dane techniczne i marketingowe. Wszystko w jednym miejscu i zawsze aktualne.
To bezpośrednio prowadzi do mniejszej ilości błędów. Nie tylko w e-commerce. Wszędzie gdzie te dane będą trafiały. Osoby, które zajmują się wprowadzaniem produktów do sklepu internetowego, albo w ogóle nie muszą tego robić, bo dane przychodzą przez API, albo ich praca jest zminimalizowana.
Szybsze wprowadzanie produktu w rynek
Poza procesami R&D, produkcji i logistyki jednym z ważnych elementów jest przygotowanie informacji o produkcie, która trafi do sklepu internetowego.
Dzięki ujednoliconemu sposobowi przesyłania tej informacji do e-commerce zaraz po tym jak produkt zostanie odpowiednio opisany w PIM można go wprowadzić do sprzedaży internetowej.
Proces budowania karty produktu jest uproszczony ponieważ wszyscy pracują na jednym systemie. Ich praca jest natychmiast widoczna do weryfikacji. Oprócz tego nowoczesne systemy PIM posiadają mechanizmy sprawdzania kompletności oraz niekiedy również poprawności tych informacji. Oczywiście w ograniczonym zakresie.
Jeśli natomiast potrzebujesz wprowadzić zmianę w karcie produktu, to dzięki PIM również szybciej ona trafi do sklepu internetowego.
Lepsze SEO
Zarządzanie meta danymi produktów odbywa się również w PIM. Do tej grupy zalicza się również SEO. Ponieważ specjaliści SEO również powinni pracować w PIMie to mają dostęp do kontekstu danych o produkcie, który byłby ciężki do przedstawienia w innej sytuacji.
To pozawala na budowanie opisów SEO i meta danych, które są bardziej precyzyjne i zwyczajnie lepsze jakościowo.
Lepszy Customer Experience
Właściwe informacje oraz personalizacja. Te dwa zagadnienia są łatwiejsze do osiągnięcia w organizacjach, które pracują na PIMie.
Nie trzeba specjalnie się rozwodzić nad tym, że odpowiednio skonstruowane opisy produktów poprawiają konwersję. Od tego są badania, które mówią, że opisy posiadające nie mniej niż 600 znaków mają wpływ na konwersję w e-commerce.
A elementem personalizacji mogą być rekomendacje produktowe. Ich źródłem są relacje pomiędzy produktami ustawione w PIM. Tam pracują specjaliści, którzy najlepiej wiedzą jak powiązać je ze sobą. Nie zawsze biorą oni udział w tym procesie w e-commerce. Dzięki PIMowi można wykorzystać ich wiedzę i ulepszyć doświadczenia klientów.
Wszystko razem
Jeśli weźmiemy pod uwagę wszystkie drobne korzyści płynące z implementacji PIMa dla e-commerce, możemy spodziewać się naprawdę znaczącego wpływu na konwersję.
E-commerce składa się z wielu warstw. Praca nad nimi to żmudne i wymagające metodyczności zajęcie. Jednak efekty są widoczne nie tylko w handlu Internetowym. Wdrożenie PIMa z pewnością pomoże uporządkować wiele innych obszarów biznesu.
Porady implementacyjne
Wdrożenie PIMa zawsze rozpoczyna się od wybrania właściwego systemu lub platformy. Na rynku jest sporo rozwiązań, warto jest dokładnie sprawdzić. Identyfikacja tego właściwego pod kątem strategii rozwoju Twojego przedsiębiorstwa i roadmapy produktu jest dobrym pomysłem na początek.
Z naszego doświadczenia w Monogo wynika, że dla firm, które się rozwijają po PIM przychodzi czas na uporządkowanie innych obszarów firmy. Dlatego rekomendujemy PIMCORE. To nie tylko PIM, ale również DAM i CDP. Dwa bardzo ważne klocki w budowaniu spójnego ekosystemu cyfrowego.
Oprócz wyboru platformy warto na początku zidentyfikować jakie chcesz integracje. Lub inaczej z jakimi systemami PIM ma być połączony. Dzięki temu od razu będziesz w stanie sprawdzić dostępne na rynku konektory. Pozwolą one na przyspieszenie wdrożenia, ponieważ nie trzeba będzie budować wszystkiego od zera.
Przestrzegam jednak przez pełnym optymistycznego podejścia zapałem w wycenach dostawców. Ciężko znaleźć przykład wdrożenia, które odbyło się na gotowych rozwiązaniach. Zawsze jest jakaś nawet drobna customizacja (dostosowanie do specyfiki Twojego biznesu).
Ostatnim i najważniejszym elementem implementacji PIMa w Twojej organizacji będą treningi i adaptacja. To najcięższy z etapów, ponieważ wymaga pracy z ludźmi, którzy będą używać tego narzędzia. Najtrudniejszy ponieważ dotyczy przekroju charakterów i wymagań różnych stanowisk.
Rekomenduję na ten etap zarezerwować znaczną część budżetu. Nawet najlepszy system jak nie jest poparty odpowiednim procesem adaptacji nie przyniesie tyle wartości ile oczekujesz.
Podsumowanie
PIM nie wpłynie od razu na zwiększenie sprzedaży, ale jego wdrożenie poprawi jakość pracy wielu działów i osób w Twojej firmie. Nie patrzmy na wdrożenie tego systemu jedynie przez pryzmat e-commerce.
Oczywiście e-commerce bardzo skorzysta na PIMie, ale to tylko część historii benefitów. Nie tylko skończy się wymiana exceli i dokumentów Word na mailach, ale przede wszystkim ludzie w Twojej firmie nabiorą pewności do źródła danych.
Sprawdź jakie korzyści przyniesie wdrożenie PIMa w Twojej organizacji kontaktując się z naszym działem sprzedaży!