Jak rozwijać e-commerce na zagranicznych rynkach?

Paweł Chyl-small-image
AutorPaweł ChylCEO
Poruszane tematy
Udostępnij ten wpis

E -commerce na rynkach zagranicznych to marzenie wielu z nas. Możliwość zwiększenia sprzedaży przy nasycającym się rynku lokalnym jest łakomym kąskiem. Aby efekty nie były mizerne zapraszam Cię na artykuł, w którym poruszę temat działań, jakie należy podjąć aby zwiększyć szanse na sukces w sprzedaży online za granicą.

Korzyści z posiadania e-commerce na rynkach zagranicznych

W każdym biznesie walczymy między innymi o dobre wskaźniki finansowe, rozpoznawalność marki i dywersyfikację biznesu. Każdy z powyższych kosztuje. Dobrze jak inwestycje są minimalne do maksymalnego zysku.

Każda inwestycja, która wiąże się z fizyczną obecnością na danym rynku zawsze będzie większa od e-commerce'u. Uruchomienie platformy e-commerce , w tym trzymanie serwerów i paru innych aspektów operacyjnych handlu online jest nieporównywalne do uruchomienia i utrzymania fizycznego sklepu.

Dlatego wiele firm decyduje się na otwarcie e-commerce zanim pojawią się fizyczne sklepy. Dzieje się tak dlatego, że szybciej można zobaczyć efekty w postaci obrotów i penetracji rynku dzięki sprzedaży online.

Kiedy jest dobry moment na rozwój e-commerce za granicą?

Pytanie, które często pojawia się w rozmowach z naszymi klientami to: kiedy wyjść na zagranicę. Albo czy w ogóle jest sens. Odpowiedź na to drugie pytanie często brzmi twierdząco.

W przypadku pierwszego to zależy. Jest wiele firm, które mają ambicję na otwarcie sprzedaży internetowej na wielu rynkach w jednym czasie. I szczerze nie ma w tym nic złego, pod warunkiem, że znamy i akceptujemy konsekwencje.

Jeśli to pierwszy e-commerce, który jest u Ciebie w firmie, rekomendujemy aby najpierw ułożyć procesy na rynku rodzimym. Jak każda zmiana, tak dodanie kanału sprzedaży online wymaga czasu. Organizacja powinna przyzwyczaić się do nowego sposobu obsługi klienta. A klient Internetowy jest specyficzny.

Jeśli masz już działający e-commerce i masz poczucie, że procesy obsługi klienta cyfrowego działają dobrze to warto wcześniej przeprowadzić badanie. Badanie, które odpowie na pytanie czy faktycznie tak jest.

Mówię tutaj o audycie, przeprowadzonym przez niezależną firmę, która we współpracy z instytutem badań publicznych, takim jak Ibris, wskaże gdzie są luki. Po zaadresowanie tych luk w procesach i User Experience prościej będzie wyjść na zagranicę.

Wszystko rozbija się o to, że poważny błąd w customer experience może nie być taki oczywisty. Poprawianie go na kilku rynkach może być problematyczne. Jeśli będzie on szczególnie widoczny za granicą, może nawet wpłynąć na performance biznesu.

Wybór rynku do ekspansji zagranicznej Twojego e-commerce'u

Rozmawiając z klientami na temat handlu transgranicznego często pierwszy wybór rynku okazuje się niewłaściwy. Intuicja bywa zawodna. Aby właściwie dobrać kierunek ekspansji warto zapoznać się z:

  1. Badaniami na temat potencjału zakupowego danego kraju w handlu internetowym,
  2. Gotowością na zakupy w sklepach zagranicznych konsumentów z danego kraju,
  3. Badaniami mówiącymi jakie jest nasycenie e-commerce w różnych branżach.
    Dzięki odpowiedziom na te pytania będzie dużo prościej dokonać właściwego wyboru.

Jest tutaj jeszcze jeden aspekt, o którym warto wspomnieć. Jeśli planujesz wykorzystać e-commerce do sprawdzenia, który rynek będzie dobry na ekspansję fizyczną to warto wziąć pod uwagę również ten czynnik.

Nie ma złotego środka. Ale są dane. Bazując na rzetelnych informacjach dokonywane wybory są zawsze obarczone mniejszym ryzykiem.

Garść spraw technicznych do rozwoju e-commerce za granicą

Wychodząc ze sprzedażą e-commerce na zagranicę upewnij się, że Twój sklep internetowy jest do tego przygotowany.

  1. Czy posiadasz bramkę płatności, która obsługuje kraj docelowy?
  2. Czy posiadasz logistykę, która pozwoli w przeciągu 2 - 3 dni dostarczyć Twoje towary do klientów za granicą?
  3. Czy posiadasz treści, które są przetłumaczone na język kraju docelowego? Zgadza się, tłumaczenie maszynowe nie jest dobrym rozwiązaniem!
  4. Czy posiadasz pracowników i procesy, które pozwolą dobrze obsługiwać klientów z kraju docelowego? Mówię tutaj o biurze obsługi klienta, oraz reklamacjach.
  5. Czy oprogramowanie Twojego sklepu pozwala na bardzo sprawne zarządzanie treściami na wszystkich rynkach gdzie chcesz sprzedawać? Mówię tutaj o produktach i treściach bloga, landing page's itd.
  6. Czy wiesz jakiego standardu customer experience oczekują klienci z rynku docelowego?
    To tylko kilka przykładów pytań, jakie z pewnością powinieneś zadać sobie przed ekspansją. Dobrze przeprowadzony warsztat z firmą doradczą pozwoli zdefiniować je wszystkie. Zaadresowanie tych pytań zmniejszy ryzyko niepowodzenia w rozwoju Twojego e-commerce za granicą.

Podsumowanie

Rozwój e-commerce za granicą pomimo tego, że jest bardzo atrakcyjny biznesowo jest też zagadnieniem trudnym. Bez odpowiedniego przygotowania i dużej ilości szczegółowych informacji można dokonać niewłaściwego wyboru.

Aby uniknąć finansowego zmęczenia przy wychodzeniu na zagranicę warto rozważyć zatrudnienie firmy doradczej. Dzięki temu szybciej namierzysz, jakie są potencjalne luki w Twoich obecnych procesach i je naprawisz. A to wszystko zanim przekroczysz granicę kraju.

Ponad wszystkie trudności i złożoności całego procesu wychodzenia z ofertą za granicę, uważam że warto. Dzięki temu zwiększysz dywersyfikację swojego biznesu. Oprócz tego organizacja nabędzie bezcennych doświadczeń, które potem posłużą do kolejnych ekspansji. Jeśli masz pytania gorąco zachęcam Ciebie do kontaktu, chętnie podzielę się z Tobą moją wiedzą i doświadczeniem.