Headless - przyszłość rozwoju e-commerce

Paweł Chyl-small-image
AutorPaweł ChylCEO
Poruszane tematy
Udostępnij ten wpis

Z własną implementacją headlessa pracujemy od 2017 roku. Przez te 7 lat widzimy ewolucję technologiczną oraz w świadomości biznesu. Świadomości, która buduje coraz większe zaufanie do tego konceptu. Dzisiaj opowiem Ci czego nauczyliśmy się przez prawie dekadę pracy z headlessem.

Co należy wiedzieć o headlessie?

Headless to architektura systemu e-commerce (nie tylko e-commerce, ale ze względu na kontekst posługuję się e-commerce właśnie). Zakłada ona, istnienie aplikacji, która wchodzi w interakcję z użytkownikiem.

Inaczej rzecz ujmując, jest aplikacja, która posiada UI (interfejs). To co natomiast jest wyświetlane pochodzi z innych aplikacji/systemów, a informacje pobierane są przez API. Co nam to daje?

Zalety headless

Headless ma wiele zalet, z których najistotniejsze to:

  1. Szybkość działania: z tego względu, że nie odpala się cała monolityczna aplikacja, a API potrzebuje mniej zasobów do działania, headless jest i będzie zawsze szybszy. W środowisku gdzie prędkość jest istotna, to bardzo ważna zaleta.
  2. Brak przestarzałych technologii: monolityczne aplikacje w odróżnieniu od headlessa nie mają w zwyczaju korzystać z nowoczesnych technologii. Ma to znaczenia, ponieważ nowe technologie i języki programowania są bardziej optymalne.
  3. Szybszy time to market: dzięki headlessowi szybciej połączysz kilka systemów lub narzędzi w jeden spójny ekosystem. Monolityczne aplikacje będą wymagały więcej czasu i nakładów na utrzymanie integracji. Headless natomiast z zasady jest integrowalny.

Wady headlessa

Nie jest tak, że headless jest bez wad. Oto kilka z nich:

  1. Zbudowanie headlessa jest zazwyczaj droższe.
  2. Headless wymaga sporej zmiany w postrzeganiu procesu tworzenia produktu. Zespoły uczestniczące w budowaniu wymagań i programie wdrożenia muszą rozumieć koncepcję headlessa.
  3. Budowanie headlessa wymaga zupełnie nowych kompetencji. Typowe zespoły zajmujące się aplikacjami monolitycznymi nie będą miały łatwego startu. Coś co w monolicie jest dostępne, w headlessie zazwyczaj wymaga zbudowania.

Zalety headlessa w e-commerce

Wydajny ekosystem e-commerce wymaga integracji wielu narzędzi i systemów. Nikt nie używa własnej platformy analitycznej, tylko integruje Google Analytics lub Adobe Analytics.

Mało kto zleca stworzenie landing page na sklepie działowi IT. Marketing ma nowoczesne narzędzia do zarządzania treścią (CMS) takie jak builder.io. Dzięki nim czas od pomysłu do publikacji spada drastycznie.

Te i wiele innych przykładów takich jak PIM, DAM, wszystkie te narzędzia są zintegrowane z Twoim e-commercem. Dzięki headlessowi masz pewność, że wszystko działa szybko, nawet jak systemów jest kilkanaście/kilkadziesiąt. Ale to nie wszystko.

Dzięki headlessowi możesz mieć wręcz bezkosztowo aplikację mobilną. Wszystko za sprawą PWA. Oczywiście ta aplikacja nie będzie w pełni jak natywna. Lecz będzie dostępna natychmiast. Jeśli się okaże, że faktycznie klienci potrzebują natywnej apki to nic nie stoi na przeszkodzie aby ją zbudować. Do tego czasu PWA będzie pełnić jej obowiązki.

Posumowanie

Wybranie kierunku headlessa jest decyzją strategiczną. Korzyści płynące z poprawnej implementacji pokrywają z nawiązką inwestycję. Przy zmieniającej się technologii headless oferuje elastyczne środowisko. Szczególnie jeśli chodzi o dynamikę i potencjał wdrożeń wymagań biznesowych.

Monolit takimi osiągami pochwalić się nie może. Skontaktuj się z nami, aby porozmawiać o korzyściach z wdrożenia technologii headless w Twoim e-commerce.