E-commerce przyszłości - wyzwania i kierunki rozwoju

Agata Wilczyńska-small-image
AuthorAgata WilczyńskaMarketing Director
Poruszane tematy
Udostępnij ten wpis

E-commerce rozwija się dynamicznie, a przyszłość tego sektora kształtowana będzie przez nowe technologie, zmieniające się preferencje konsumentów oraz globalne wyzwania gospodarcze. Podczas panelu „E-commerce przyszłości" na Forum IBRiS, Paweł Detka, Członek Zarządu Monogo, oraz Bohdan Pawłowicz, Zastępca Dyrektora Departamentu Promocji PAIH, podzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat tego, co czeka rynek e-commerce w najbliższych latach.

Personalizacja w e-commerce a potrzeby użytkowników

Nie od dzisiaj wiadomo, że konsumenci oczekują coraz bardziej spersonalizowanych doświadczeń zakupowych, co wymaga skutecznego zbierania i analizowania danych o preferencjach klientów, przy jednoczesnym przestrzeganiu przepisów o ochronie danych (np. RODO). Tutaj z pomocą przychodzą nowe technologie. Paweł Detka, członek zarządu Monogo zwrócił uwagę na ogromny potencjał personalizacji w dotarciu do użytkowników. Zaznaczył jednak, że warto podejść do tematu analizy i wykorzystania danych o klientach w sposób metodyczny i przewidywalny.

Dziedzina personalizacji jest dziedziną bardzo skomplikowaną. Tak naprawdę personalizacja musi być dobrze przemyślanym procesem. Przede wszystkim własćciele biznesów e-commerce muszą zadać sobie pytanie: kim jest mój klient? Stworzenie takiej persony, czy grupy osób, która jest naszym docelowym klientem jest kluczowa. To nie jest tak, że sprzedajemy do wszystkich, że cały świat, cały kraj jest naszym klientem. Należy uświadomić sobie kto jest tym docelowym targetem, jeżeli chodzi o sprzedaż i budować mechanizmy personalizacyjne w odpowiedni sposób, wiedząc, kto jest po drugiej stronie. W przeciwnym wypadku taka twarda, nachalna reklama, która bazuje tylko na tym, że wiemy, które produkty zostały oglądane lub sprzedane, będzie prowadziła do nikąd. Budując personę musimy skupić się na tym: kim ta osoba jest, czego ona potrzebuje, w jaki sposób ona chce dotrzeć do produktu lub grupy produktów, dlaczego ona w ogóle tego potrzebuje. To nie jest tylko określenie podstawowych parametrów, tylko obudowanie całej historii wokół takiej osoby, żeby jak najlepiej jak najskuteczniej dotrzeć do niej z treściami jakie chcemy przekazać.
Paweł Detka

Bohdan Pawłowicz przypomniał o ogromnym wyzwaniu związanym z nadmiarem danych oraz umiejętności sposobu ich analizy. Ważnym aspektem w kontekście zbierania danych o użytkownikach pozostają także uwarunkowania prawne oraz zagwarantowanie odpowiednich standardów bezpieczeństwa.

Panel ,,E-commerce przyszłości" podczas Dnia Cyfrowego na Horyzont IBRiS 2024

Technologia, która zmienia e-commerce

Paweł Detka zauważył, że rozwój technologii często wyprzedza moment, w którym konsumenci są w stanie w pełni z niej korzystać. Jako przykład przywołał sztuczną inteligencję, która mimo że jest uznawana za przyszłość handlu internetowego, wciąż pełni jedynie funkcję wsparcia. Podkreślił, że dla firm kluczowym aspektem jest zrozumienie swoich klientów oraz dopasowanie oferty do ich wymagań poprzez personalizację. Ekspert zwrócił uwagę, że personalizacja nie sprowadza się tylko do serwowania reklam związanych z wcześniejszymi aktywnościami klienta, ale wymaga głębszego wglądu w jego preferencje i potrzeby.

W mojej ocenie sztuczna inteligencja to tylko produkt/ technologia, która powinna wspierać biznes zarówno od zaplecza, ale również od strony klienta. Nie można położyć wszystkich sił i robić wszystko tylko w kierunku tej technologii.
Paweł Detka

Bezpieczeństwo zakupów online

Wzrost popularności zakupów online znacząco wpłynął na komfort konsumentów, ale jednocześnie zwiększył ryzyka związane z bezpieczeństwem użytkowników. Wraz z rozwojem e-commerce rośnie liczba zagrożeń, takich jak: oszustwa, wycieki danych czy ataki hakerskie.

Dzisiaj się myśli, że jeśli jest certyfikat "ssl" na stronie, czyli "https" to jest bezpiecznie - nie prawda. To jest tylko jeden z małych elementów, które powodują, że docieramy do tego miejsca, w którym klient faktycznie jest bezpieczny, ale w dzisiejszych czasach zakup certyfikatu to tak naprawdę 10 minut pracy. Tutaj warto zwrócić uwagę nie tylko na tę część dostępową, ale też zabezpieczenia samych danych. Mówimy tutaj o tym, żeby architektura całego rozwiązania, czy to infrastrukturalnego, czy całego zaplecza biznesowego, była w odpowiedni sposób przemyślana i zabezpieczona przed sytuacjami, do których tak naprawdę nie jesteśmy w stanie przewidzieć.
Paweł Detka

Paweł Detka przypomniał o rosnącej świadomości i nieustannej potrzebie podnoszenia standardów bezpieczeństwa wśród właścicieli e-commerce.

Są klienci, którzy mają tą świadomość, mało tego mają wewnętrzne procesy, które pozwalają na tą weryfikację i to nie na tej zasadzie, że odbywa się to tylko raz, tylko jest to cykliczna ciągła weryfikacja procesów, zabezpieczeń. Naszą rolą jest nie tylko dostarczanie systemów i rozwiązań technologicznych, ale też ewangelizacja i wdrażanie tej wiedzy w rynek. Nie tylko w biznes, ale też w rynek konsumenci, żeby była ta świadomość dlaczego to bezpieczeństwo jest tak ważne i co możemy zrobić, żeby przyczynić się do tego, aby je podnieść.
Paweł Detka
Są klienci, którzy mają tą świadomość, mało tego mają wewnętrzne procesy, które pozwalają na tą weryfikację i to nie na tej zasadzie, że odbywa się to tylko raz, tylko jest to cykliczna ciągła weryfikacja procesów, zabezpieczeń. Naszą rolą jest nie tylko dostarczanie systemów i rozwiązań technologicznych, ale też ewangelizacja i wdrażanie tej wiedzy w rynek. Nie tylko w biznes, ale też w rynek konsumenci, żeby była ta świadomość dlaczego to bezpieczeństwo jest tak ważne i co możemy zrobić, żeby przyczynić się do tego, aby je podnieść.

Paweł Detka podczas panelu ,, E-commerce przyszłości" na Horyzont IBRiS 2024

Monogo jako partner główny tegorocznej edycji Horyntu IBRiS uczestniczyło w trzech dniach inspirujących rozmów na najważniejsze tematy rozwoju technologii i biznesu w Polsce. Zapraszamy do obejrzenia całej rozmowy w tym materiale.