
E-commerce przyszłości - wyzwania i kierunki rozwoju
E-commerce rozwija się dynamicznie, a przyszłość tego sektora kształtowana będzie przez nowe technologie, zmieniające się preferencje konsumentów oraz globalne wyzwania gospodarcze. Podczas panelu „E-commerce przyszłości" na Forum IBRiS, Paweł Detka, Członek Zarządu Monogo, oraz Bohdan Pawłowicz, Zastępca Dyrektora Departamentu Promocji PAIH, podzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat tego, co czeka rynek e-commerce w najbliższych latach.
Personalizacja w e-commerce a potrzeby użytkowników
Nie od dzisiaj wiadomo, że konsumenci oczekują coraz bardziej spersonalizowanych doświadczeń zakupowych, co wymaga skutecznego zbierania i analizowania danych o preferencjach klientów, przy jednoczesnym przestrzeganiu przepisów o ochronie danych (np. RODO). Tutaj z pomocą przychodzą nowe technologie. Paweł Detka, członek zarządu Monogo zwrócił uwagę na ogromny potencjał personalizacji w dotarciu do użytkowników. Zaznaczył jednak, że warto podejść do tematu analizy i wykorzystania danych o klientach w sposób metodyczny i przewidywalny.
Bohdan Pawłowicz przypomniał o ogromnym wyzwaniu związanym z nadmiarem danych oraz umiejętności sposobu ich analizy. Ważnym aspektem w kontekście zbierania danych o użytkownikach pozostają także uwarunkowania prawne oraz zagwarantowanie odpowiednich standardów bezpieczeństwa.

Panel ,,E-commerce przyszłości" podczas Dnia Cyfrowego na Horyzont IBRiS 2024
Technologia, która zmienia e-commerce
Paweł Detka zauważył, że rozwój technologii często wyprzedza moment, w którym konsumenci są w stanie w pełni z niej korzystać. Jako przykład przywołał sztuczną inteligencję, która mimo że jest uznawana za przyszłość handlu internetowego, wciąż pełni jedynie funkcję wsparcia. Podkreślił, że dla firm kluczowym aspektem jest zrozumienie swoich klientów oraz dopasowanie oferty do ich wymagań poprzez personalizację. Ekspert zwrócił uwagę, że personalizacja nie sprowadza się tylko do serwowania reklam związanych z wcześniejszymi aktywnościami klienta, ale wymaga głębszego wglądu w jego preferencje i potrzeby.
Bezpieczeństwo zakupów online
Wzrost popularności zakupów online znacząco wpłynął na komfort konsumentów, ale jednocześnie zwiększył ryzyka związane z bezpieczeństwem użytkowników. Wraz z rozwojem e-commerce rośnie liczba zagrożeń, takich jak: oszustwa, wycieki danych czy ataki hakerskie.
Paweł Detka przypomniał o rosnącej świadomości i nieustannej potrzebie podnoszenia standardów bezpieczeństwa wśród właścicieli e-commerce.
Są klienci, którzy mają tą świadomość, mało tego mają wewnętrzne procesy, które pozwalają na tą weryfikację i to nie na tej zasadzie, że odbywa się to tylko raz, tylko jest to cykliczna ciągła weryfikacja procesów, zabezpieczeń. Naszą rolą jest nie tylko dostarczanie systemów i rozwiązań technologicznych, ale też ewangelizacja i wdrażanie tej wiedzy w rynek. Nie tylko w biznes, ale też w rynek konsumenci, żeby była ta świadomość dlaczego to bezpieczeństwo jest tak ważne i co możemy zrobić, żeby przyczynić się do tego, aby je podnieść.

Paweł Detka podczas panelu ,, E-commerce przyszłości" na Horyzont IBRiS 2024
Monogo jako partner główny tegorocznej edycji Horyntu IBRiS uczestniczyło w trzech dniach inspirujących rozmów na najważniejsze tematy rozwoju technologii i biznesu w Polsce. Zapraszamy do obejrzenia całej rozmowy w tym materiale.