Czy warto zmienić swój CMS? Czym jest Builder.io?

Paweł Chyl-small-image
AutorPaweł ChylCEO
Poruszane tematy
Udostępnij ten wpis

Klasyczna strona internetowa, aplikacje mobilne i portale społecznościowe to tylko niektóre z kanałów, które dziś nieustannie muszą być systematycznie wypełniane treścią. Koncepcja headless CMS/ Visual CMS nabiera coraz większego znaczenia, szczególnie w marketingu wielokanałowym. Ale czym dokładnie jest Headless CMS albo Visual CMS i czy warto rozważyć zmianę? Platforma Builder.io pozwala użytkownikom na projektowanie, budowanie i zarządzanie dynamicznymi treściami na swoich stronach internetowych oraz aplikacjach bez konieczności posiadania zaawansowanej wiedzy programistycznej. W tym artykule wyjaśnię Ci znaczenie oraz zalety i wady nowoczesnego systemu zarządzania treścią oraz pomogę w podjęciu decyzji, czy przejście z tradycyjnego CMS na Visual CMS może być właściwym rozwiązaniem dla Twojego Biznesu.

Czym jest Headless?

"Headless" jest terminem używanym w kontekście oprogramowania i technologii internetowych, zwłaszcza w odniesieniu do aplikacji webowych. Oznacza to, że oprogramowanie działa bez tradycyjnego interfejsu użytkownika (GUI - Graphical User Interface) lub bez interakcji z przeglądarką internetową. W przypadku aplikacji webowych, headless oznacza, że aplikacja działa na serwerze lub w chmurze, ale nie ma interfejsu użytkownika widocznego dla użytkownika końcowego. Zamiast tego, aplikacja komunikuje się z innymi systemami lub aplikacjami za pomocą interfejsów programistycznych (API) lub innych metod komunikacji, takich jak protokół HTTP.

W skrócie, headless oznacza, że ​​aplikacja działa bez tradycyjnego interfejsu użytkownika, co może być przydatne w przypadku automatyzacji, testowania, przetwarzania danych lub innych zastosowań, które nie wymagają bezpośredniej interakcji z użytkownikiem.

Czym różni się Headless CMS od Visual CMS?

Headless/Visual CMS oferuje nowoczesne rozwiązanie technologiczne do zarządzania wysokiej jakości treścią w jednym miejscu i elastycznego odtwarzania jej w odpowiednich punktach styku z odbiorcą.

Z Visual CMS-em możesz podglądać każdą zmianę w treści w trybie "na żywo". Headless CMS zwykle nie mają takiego wyświetlania w czasie rzeczywistym. To również sprawia, że ​​ta forma CMS jest mniej przyjazna dla początkujących, ponieważ potrzeba pewnego doświadczenia, aby móc wyobrazić sobie efekt końcowy na stronie internetowej lub w innych kanałach.

Headless/Visual CMS oferuje nowoczesne rozwiązanie technologiczne do zarządzania wysokiej jakości treścią w jednym miejscu i elastycznego odtwarzania jej w odpowiednich punktach styku.
Michał Kuśmierz, Head of Frontend, Monogo

Headless/Visual CMS oferuje nowoczesne rozwiązanie technologiczne do zarządzania wysokiej jakości treścią w jednym miejscu i elastycznego odtwarzania jej w odpowiednich punktach styku.

Michał Kuśmierz, Head of Frontend, Monogo

Builder.io jest przykładem headless CMS z możliwością podglądu treści podczas ich edycji, dlatego nazywa się visual CMS i dalej w artykule będę posługiwał się tą nazwą. Kolejną różnicą do większości elementów w Builder.io nie potrzebujemy pracy zespołu developerskiego, więc proces wdrażania zmian na naszą aplikację internetową jest o wiele szybszy i mniej kosztowny.

Czym się różni tradycyjny CMS od Visual CMS?

W przeciwieństwie do visual CMS, tradycyjne systemy zarządzania treścią, dostępne w platformach sprzedażowych takich jak Magento czy Shopware, składają się jednocześnie z backendu i frontendu. Treść jest utrzymywana w backendzie i dostarczana w frontendzie, czyli w części serwisu widocznej dla odwiedzających.

Cała zawartość utrzymywana w backendzie jest przechowywana w bazie danych połączonej z backendem i jest zwykle ładowana stamtąd do frontendu za każdym razem, gdy odwiedzana jest strona internetowa. Projekt stron jest również konfigurowany w backendzie.

W przypadku tradycyjnego CMS-a obsługa treści nie zawsze jest łatwa, trzeba znać podstawy HTML, a w przypadku dużych platform sprzedażowych potrzebny jest Webmaster do obsługi. W związku z tym wydłużony jest proces wdrożenia zmian na środowisko produkcyjne.

Ponieważ backend i frontend są ściśle ze sobą powiązane, zawartość może być odtwarzana tylko w bezpośrednio połączonym interfejsie. Jeśli treść ma pojawiać się także w innych kanałach, takich jak aplikacje, czy media społecznościowe, zawsze wiąże się to z dodatkowym kosztem programistycznym, ponieważ nie są to funkcjonalności standardowe.

Nowoczesny i intuicyjny panel do zarządzania treściami z podglądem na żywo w Builder.io , źródło: Builder.io

Charakterystyka Builder.io - czym jest i jakie daje korzyści?

Dzięki visual CMS treść jest w neutralnym formacie bez określonego formatowania, dlatego można ją łatwo przenieść na dowolny kanał. Backend nie zarządza treścią dla konkretnego frontendu, ale dowolna liczba frontendów może być dostarczana z treścią przez jeden backend, w tym przypadku Builder.io.

W zależności od aplikacji, tworzenie treści w visual CMS może wymagać dodatkowej pracy programistycznej, jeśli na przykład trzeba utworzyć niestandardowe rozwiązania dla poszczególnych kanałów sprzedaży.

W przypadku tradycyjnego CMS treść w backendzie jest już sformatowana, zaprojektowana i przygotowana pod konkretny layout, zoptymalizowana pod Twój własny frontend. W Builder.io treść jest najpierw formatowana i montowana w odpowiednich interfejsach – w zależności od kanału wyjściowego jako strona internetowa, czy sklep internetowy w formacie JSON. W przeciwieństwie do klasycznego CMS, układ jest całkowicie niezależny od CMS. Daje to możliwość dostarczania tych samych treści do wielu różnych kanałów oraz indywidualnego projektowania i ustalania układu w zależności od kanału sprzedaży.

Dzięki temu treść jest dostarczana do różnych interfejsów użytkownika za pośrednictwem API. Są interfejsami między rzeczywistym CMS, a różnymi serwisami. Serwisy pobierają zawartość z CMS za pośrednictwem interfejsów API, a następnie na warstwie frontend jest odtwarzanie komponentów z builder.io.

Builder.io jest kompatybilny z najpopularniejszymi platformami e-commerce, źródło: www.builder.io

Plusy i minusy Builder.io

Główne zalety builder.io:

  • Łatwość w użytkowaniu- builder.io to platforma "drag and drop", co oznacza, że w łatwy sposób możemy tworzyć elementy wizualne naszej aplikacji bez potrzeb pisania kodu przez programistę,
  • Wizualny edytor z podglądem edycji na żywo - edytor dokładnie pokazuje, jak będzie wyglądała treść na naszej aplikacji internetowej, czy też mobilnej, widzimy to w trybie rzeczywistym,
  • Personalizacja - łatwo możemy dopasować zawartość strony dla różnych użytkowników w oparciu o ich preferencje, czy też zachowania podczas sesji,
  • Łatwość integracji z wieloma systemami, takimi jak Magento, Shopify czy CommerceTool itd.,
  • Responsywność- wszystkie elementy są w pełni responsywne, co oznacza, że dostosowują się do urządzeń mobilnych,
  • Skrócony czas ładowania - platforma Builder.io ma bardzo krótkie czasy ładowania dzięki najnowocześniejszym technologiom, co nie tylko ogromnie poprawia wrażenia użytkownika (UX - długie czasy ładowania są często związane z wysokim współczynnikiem odrzuceń), ale może również mieć pozytywny wpływ na ranking Google; od 2021 roku czas ładowania strony jest ważnym czynnikiem wpływającym na pozycję w Google,
  • Możliwość tworzenia szablonów na wizualne treści marketingowe, których następnie bez developmentu można używać w swoich projektach,
  • Możliwość przenoszenia wszystkich treści bez developmentu pomiędzy środowiskami przez prosty system integracji, wdrożenie zmian na produkcję nie wymaga w większości przypadków deploymentów,
  • Sprawne wsparcie techniczne,
  • Możliwość zmiany platformy e-commerce na inną np. z Magento na Shopware, Shopify albo odwrotnie, bez konieczności przebudowy komponentów w builder.io,
  • Integracja z Figmą - banery, teksty, czy też całe strony tworzone w tym narzędziu można konwertować do formatu JSON i wgrywać je bez developmentu do builder.io,
  • I wiele więcej… ponieważ platforma bardzo dynamicznie się rozwija, cały czas przybywa coraz to nowych funkcjonalności w produkcie. O wszystkich nowościach możesz przeczytać na stronie Builder.io


Drugim punktem jak w każdej technologii czy narzędziu są wady, ale tu pierwszy raz stoję przed sytuacją, w której ciężko znaleźć jakiekolwiek wady i postaram się wypisać kilka, choć osobiście uważam, że wymieniłem je tutaj na siłę:

  • Platforma dostępna jest tylko w usłudze chmurowej, nie można wykupić pakietu i umieścić na swoim serwerze, co dla niektórych może być wręcz zaletą,
  • Ograniczone funkcjonalności: mimo że Builder.io oferuje wiele funkcjonalności, nie zawsze są one wystarczające dla bardziej zaawansowanych potrzeb twórczych; bardzo zawansowane komponenty potrzebują napisania kodu przez specjalistę.

Bezpieczeństwo Builder.io

Architektura visual CMS, w której frontend i backend są całkowicie od siebie odseparowane, ma wiele zalet, nie tylko jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Na przykład możesz znacznie lepiej zabezpieczyć się przed cyberatakami na stronie internetowej. Backend może być ukryty za bardziej złożonymi środkami bezpieczeństwa, jeśli komuś uda się przeniknąć do jednego z twoich frontendów, pozostałe frontendy i backend pozostają całkowicie nienaruszone.

Jesteś również lepiej chroniony przed awariami spowodowanymi problemami technicznymi, ponieważ front-end visual CMS zwykle zużywa mniej zasobów. Więc jeśli backend zawiedzie z powodu błędów technicznych, użytkownicy nadal mogą uzyskać dostęp do frontendów, choć z ograniczeniami.

Zobacz również: As Secure As Possible

Wnioski

W dzisiejszej erze cyfrowej visual CMS-y stają się coraz bardziej istotne dla firm. Czy powinieneś teraz przejść z tradycyjnego CMS na builder.io? Na to pytanie można stosunkowo łatwo odpowiedzieć.

Prowadzisz tylko jedną stronę internetową i żadnych innych kanałów? Albo Twoja platforma sprzedażowa działa tylko na jednym rynku i nie planujesz wchodzić na rynki zagraniczne? W takim razie tradycyjny CMS jest w tej chwili w zupełności wystarczający. Jeśli utrzymujesz wiele rynków, kanałów, aplikacji lub platformy mediów społecznościowych, przejście na visual CMS może być wielką ulgą i przyspieszyć pracę, co w szybkim czasie się zmonetyzuje.

Jako Monogo, partner Builder.io, chętnie doradzimy i w miarę potrzeby wesprzemy Cię we wdrożeniu tego doskonałego na dzisiejsze czasy rozwiązania. Możesz umówić się z nami na prezentację, ponieważ sam artykuł nie oddaje rzeczywistego efektu, jaki daje poznanie tej platformy na dedykowanej sesji demonstracyjnej.

Jeżeli myślisz o rozwoju swojej firmy i chcesz zapewnić jej szybki wzrost zapraszam do kontaktu. Podzielę się swoim doświadczeniem i wspólnie wybierzemy najlepsze rozwiązanie dla Twojego sklepu internetowego. Wypełnij poniższy formularz, skontaktujemy się z Tobą z ciągu 24h.