Adaptacja technologiczna jako klucz do sukcesu w biznesie?

Agata Wilczyńska-small-image
AuthorAgata WilczyńskaMarketing Director
Poruszane tematy
Udostępnij ten wpis

Nowe technologie codziennie napędzają rozwój biznesu, a przedsiębiorstwa bombardowane są coraz to innymi innowacjami. Czy warto wskoczyć do pędzącego już pociągu nowych technologi i w jaki sposób rozważnie wdrażać nowe rozwiązania w biznesie? Podczas panelu "Adaptacja technologiczna to synonim wygranej w biznesie?" Daniel Kałucki, Head of Design w Monogo oraz Michał Fedorowicz, Przewodniczący Europejskiego Kolektywu Analitycznego Res Futura, podzielili się swoimi spostrzeżeniami na ten temat.

Adaptacja technologiczna a pogoń za trendami

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie cyfrowej technologii biznes spotyka się z innowacjami każdego dnia. Jak zauważa Daniel Kałucki ślepe podążanie za każdą nową technologią może być jednak zgubne dla firm:

Technologie pojawiają się coraz to nowsze i nowsze, w zasadzie w świecie IT z dnia na dzień. Musimy mieć na uwadze to, że bardzo często mamy ograniczony czas, ograniczony budżet, a to sprawia, że nie jesteśmy w stanie poświęcić tego samego czasu na rozwój każdej technologii. Więc tutaj należy skupić się na tym, aby odpowiednio wybrać technologię.
Daniel Kałucki, Head of Design Monogo

Warto więc skupiać się na sprawdzonych technologiach i adaptować te, które zostały już przetestowane na przykład w innych branżach lub na innych rynkach. Dzięki takiej strategii przedsiębiorcy mogą uniknąć kosztownych pomyłek.

Musimy zdawać sobie sprawę, że jeżeli chcemy adaptować jakąś nową technologię, której nikomu nie udało się zaadaptować, to jesteśmy trochę jak człowiek z maczetą przedzierający się przez dżunglę. My wyznaczamy tą ścieżkę po raz pierwszy, gdzieś tam możemy napotkać jakiś wodospad, jakąś skałę, gdzieś spaść, znaleźć jakąś inną drogę. Natomiast każdy inny, kto będzie szedł tą ścieżką będzie mógł szukać nowych dróg, po prostu robimy ludziom łatwiej. Należy zwrócić uwagę na to, że kiedy my przedzieramy się z tą maczetą, to bardzo często potrzebujemy niezliczonej ilości środków, dużo czasu. Czyli wykorzystanie każdej możliwej, nowej technologii na pewno nie gwarantuje sukcesu. Daniel Kałucki, Head of Design Monogo
Daniel Kałucki, Head of Design Monogo

Michał Fedorowicz zwraca uwagę na to, że: "Adaptacja przebiega w sposób naturalny, ale często jest to wyzwanie, które wymaga znacznych zasobów i czasu. Dlatego nie każda technologia, która pojawia się na rynku, jest gwarancją sukcesu". W jego opinii, aby technologia przyniosła rzeczywiste korzyści, musi być wspierana przez odpowiednią strategię marketingową, sprzedażową oraz zespół, który będzie ją obsługiwał.

Marcin Duma, zauważył, że firmy często potrzebują doświadczonego doradcy w procesie adaptacji cyfrowej biznesu: ,, Monogo jest właściwie taką instytucją, która dla tego podróżnika jest przewodnikiem przewodnikiem w tej dżungli." Rozwijanie technologii, które zostały już wykorzystane i przetestowane, pozwoli nam precyzyjniej oszacować koszty i zasoby.

Panel ,, Adaptacja technologiczna to synonim wygranej w biznesie?" podczas Horyzontu IBRiS 2024

AI w biznesie - hit czy mit?

Paneliście snując rozważania o nowych technologiach w biznesie nie pominęli także ciągle zyskującego na popularności tematu sztucznej inteligencji. Zgodnie stwierdzili, że AI to narzędzie wspomagające rozwój firmy, ale nie zastępujące w 100% wszystkie procesy w organizacji. Dobrze zaimplementowane rozwiązania sztucznej inteligencji mogą optymalizować procesy biznesowe, skutecznie oszczędzając czas i pieniądze w organizacji.

Jest dużo takich rozwiązań AI, dużo mniejszych niż Chat GPT nie wymagających takich środków. W Monogo optymalizujemy obrazki. to jest prosta rzecz. Musimy sobie wyobrazić, że np w branży fashion, bardzo często mając pack shoty, one są wielkich rozmiarów, to są rozmiary plakatowe, później jakiś człowiek musi to obrabiać, dodawać do sklepu. Ładując takie zdjęcia obniżamy performance strony, więc tutaj AI optymalizuje te zdjęcia w taki sposób, że dla ludzkiego oka nie ma takiej różnicy między zdjęciem zoptymalizowanym, a nie zoptymalizowanym, natomiast 10-krotnie zmniejszamy rozmiar tego zdjęcia, co prowadzi do szybszego ładowania strony. Jesteśmy w ten sposób w stanie zaoszczędzić miesiąc pracy człowieka w ciągu roku i to jest automatyzacja procesu. To jest bardzo proste rozwiązanie, nie wymaga dużych środków, natomiast działa, jako wsparcie człowieka. Człowiek nie musi poświęcać swojego czasu na zadania powtarzalne, szablonowe, a może w tym czasie stworzyć coś kreatywnego.
Daniel Kałucki, Head of Design Monogo

Korzyści z adaptacji technologicznej dla konsumenta

Paneliści spojrzeli także na technologię z perspektywy samego konsumenta. Jednym z głównych wniosków z rozmowy była rosnąca rola personalizacji w usługach oferowanych konsumentom. Daniel Kałucki zauważył, że dzięki technologii Internetu Rzeczy (IoT) oraz zaawansowanej analizie danych, firmy mogą tworzyć ekosystemy dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników. „Żyjemy w czasach internetu rzeczy, kiedy jesteśmy w stanie połączyć w chmurze dowolne urządzenia ze sobą i zbierać z nich dane, co prowadzi do tworzenia spersonalizowanych doświadczeń dla użytkownika" – mówił Kałucki.

Technologia dla klienta zaspokaja potrzeby klientów, o których nawet nie zdają sobie sprawy. Im bardziej realne potrzeby zaspokajają technologie tym bardziej zaprojektowane rozwiązanie przez biznes. Michał Fedorowicz zwrócił uwagę na tempo rozwoju nowych technologii, gdzie nowe rozwiązania wyprzedają potrzeby klientów. ,,Może jest też tak, że to nie firmy adaptują się z technologią, tylko osoby/ jednostki muszą sie adaptować do tego co biznes wymyślił dzisiaj. A że, że żyjemy dzisiaj nie w erze huty stali i węgla tylko żyjemy w erze cyfryzacji to musimy się adaptować do rynku cyfrowego."

Technologie przyszłości które warto obserwować

Daniel Kałucki wskazał na technologię RFID, która pozwala na śledzenie stanów magazynowych i automatyzację procesów zakupowych, a także na technologie rozpoznawania twarzy i tęczówki, które mogą w przyszłości znacząco zwiększyć bezpieczeństwo płatności i innych transakcji.

Monogo zostało partnerem tegorocznej edycji Horyzontu IBRiS 2024. Cała rozmowa z ekspertami dostępna jest pod tym linkiem.

Monogo Partnerem wydarzenia Horyzont IBRiS 2024