Jak wdrożyć PIM w e-commerce? Monogo E-commerce News, numer 61

Paweł Chyl-small-image
AutorPaweł ChylCEO
Poruszane tematy
Na tej stronie
Udostępnij ten wpis

Dla kogo PIM?

Jak zawsze należy pragmatycznie ocenić, czy PIM w Twojej firmie jest w ogóle potrzebny. Z naszego doświadczenia wynika, że PIM pomaga gdy:

  1. Oferujesz dużą ilość produktów swoim klientom - kilkaset i więcej,
  2. Prowadzisz handel na wielu rynkach,
  3. Oferowane produkty, lub inaczej informacje o produktach muszą być przetłumaczone na wiele języków,
  4. Informacje o Twoich produktach wysyłasz na różne kanały (np porównywarki, wiele sklepów, z danych o prouktach korzystają Twoi partnerzy biznesowi, sprzedajesz na marketplace'ach poza własnym sklepem),
  5. Danymi produktowymi zarządza większa liczba osób;

Lista tych kilku prostych punktów to dobry papierek lakmusowy do podejmowania decyzji na temat wdrożenia PIMa. Oczywiście na podstawie tylko nich, nie rekomendujemy podejmować tej decyzji, jednak, jeśli na którykolwiek z powyższych podpunktów odpowiedziałeś: ,, zdecydowane tak", to wskazówka, że PIM może Ci się przydać.

Product Information Management (PIM), jest na tyle uniwersalnym systemem, że nie ma ograniczeń do branży lub rozmiaru firmy. Z zasady samo wdrożenie powinno być mniej wymagające od strony budżetu niż e-commerce. Dlatego warto zacząć porządkować informacje o produkcie jak najwcześniej. Przy dynamicznie rozwijającej się ofercie Twojej firmy, lub rosnącym apetycie dotyczącym ekspansji zagranicznej, posiadanie PIM'a może okazać się zbawienne. Narzędzie, które systematyzuje i porządkuje architekturę informacji, umożliwia współpracę oraz pozawala integrować się z konsumentami tych danych.

Czy muszę mieć specjalny silnik e-commerce, żeby wdrożyć PIM'a?

Jako, że PIM jest osobnym systemem, działa na osobnej bazie danych i zapewne ma API, lub wtyczki (pluginy) do najpopularniejszych systemów e-commerce. Odpowiedź na pytanie: Czy muszę mieć specjalny silnik e-commerce, żeby wdrożyć PIM'a brzmi: ,,nie". W zasadzie każdy system e-commerce może być zintegrowany z PIM'em i czerpać najbardziej aktualne informacje o produktach.

Jak do tej pory nie wspominałem nic na temat możliwych opcji PIM'ów. Stąd mała uwaga: przy wyborze warto iść w stronę platformy, która posiada możliwość konsumowania danych przez API. Zakładam, że obecnie nie ma systemu, który tego nie umożliwia, ale dobrze zawsze wspomnieć. Jeśli zdecydujesz się na budowanie własnego systemu (co szczerze odradzam), to w wymaganiach warto, żeby znalazło API.

Nie budować, tylko kupić PIM'a

Na rynku jest kilka naprawdę mocnych produktów, które stosunkowo łatwo można wdrożyć. Stosunkowo, bo wszystko zależy od Twojego ekosystemu. Nie ukrywam, że mamy projekty, które wydawały się łatwe, a w rzeczywistości potrzeby były mocno rozbudowane.

Przy projekcie PIMa najbardziej istotna jest wstępna analiza i dobre określenie następujących aspektów projektu i Twojej organizacji:

  1. Architektura treści - to dzięki niej zaprojektowane struktury danych będą odpowiadały realnie Twoim potrzebom,
  2. Integracje - dane z PIMa powinny być gdzieś wysyłane, stąd dobre i kompletne określenie integracji i ich poziomu skomplikowania pozwoli uniknąć fluktuacji budżetu wdrożenia,
  3. Model uprawnień (tak zwany Governance Model) - czyli właściwe zidentyfikowanie kto i jak ma pracować, lub inaczej współpracować na platformie. Dzięki temu już na etapie analizy może się okazać, że jakiś PIM nie może być wdrożony, bo nie oferuje bogatego modelu uprawnień do współpracy.

Z sensownych opcji możemy zaproponować RFI dwóch systemów: Akeneo i PimCore. Porównując te dwa, pragmatycznie Pimcore bije Akeneo już w przedbiegach, jeśli mówimy o ilości funkcji i możliwościach konfiguracyjnych. Natomiast Akeneo wygrywa jeśli pod uwagę weźmiemy krzywą uczenia się, lub inaczej mówiąc poziom skomplikowania, tudzież złożoności wdrożenia. Więcej o tym dlaczego warto rozważyć wykorzystanie dedykowanego rozwiązania Akeneo PIM przeczytasz w artykule: Akeneo PIM - zaczynamy!

Krótko mówiąc: prościej wdrożyć Akeneo, ale Pimcore da więcej możliwości na przyszłość.

Etapy projektu wdrożenia PIMa

W dużym skrócie to co jest istotne to analiza przedwdrożeniowa. Na tym etapie naprawdę nie ma co oszczędzać. Szczególnie jeśli mówimy o czasie. Dobrze wykonana analiza pozwala dostawcy nauczyć się Twoich procesów i tak przygotować system, żeby spełniał oczekiwania biznesu.

Wdrożenie PIMa - flow; opracowanie własne

Podsumowując: wdrożenie systemu do zarządzania informacją o produkcie w sklepie internetowym, nawet ze średnią bazą oferowanych produktów, to absolutny MUST HAVE. Dzięki precyzyjnie zebranym wymaganiom biznesowym i nakreśleniu planów rozwoju strony dobierzesz najlepszego dostawcę. Skorzystaj z naszego doświadczenia i umów się na bezpłatną konsultację.